sunnuntai 1. marraskuuta 2020

viikko 48

Ma LEPO
Ti 4km +5 kierr=11km reipasta (3.50min/km 155 syke)+koord+5x100m +4km vr 
Ke 6km juosten töihin, 12km töistä kotiin (avg 129 4.45min/km)  +10min kuntopiiri
To 12km juoksulenkki (avg 134 4.37min/km) (nivunen esti mäkivedot)
Pe 6km juosten töihin, 14km töistä kotiin (avg 138 4,26min/km)
La LEPO
Su 24km pitkälenkki Laajavuoressa (avg 134 4.43min/km)
__________
yht. 95km juoksua

Matti Nykäsen vanha mäki Halssilassa
Harjoituskauden toinen viikko sujui harjoituksellisesti melko heikosti. Edellisviikon mäkivetojen jälkeen oikeassa nivusessa alkoi tuntumaan kuten maaliskuussa, jolloin juoksut pysähtyivät pitkäksi aikaa. Viikonlopun treenit kulkivat vielä hyvin, mutta maanantaina päätin pitää lepopäivän. Arvelin näin hieronnankin menevän paremmin näin perille. Jalat olivat jonkin verran tukkoiset ja arvelin etureisien menneen jonkin verran tukkoon. Lonkan nivelen alueen mobilisointi ei omalla tietämyksellä ole kaikista helpointa, mutta muutaman liikkeen tiedän ja kovasti olen yrittänyt nyt jumpata. 

Tiistaina menin treeneihin levänneillä jaloilla. Reippaampi noin 3.50 vauhtinen juoksu kulki jutellen. Tarvetta ei ollut kiristää vauhtia. Tavoitesyke oli 150, mutta hieman korkeammalle se taisi nousta. Viimeisen kilometrin tulin 3.30 vauhtia. Alexilla oli ohjelmassa koordinaatioita treenin päälle ja ne tekivät hyvää kropalle. Luulen, että kesän ratavedot ja aitakävelyt yhdessä koordinaatioiden lisäksi pitivät kropan hyvässä kunnossa. 

Satama treenipaikkana on ollut ihan virkistävä vaihtelupaikka peruspuurtamiselle, jota on tullut harrastettua jo vuodesta 1998. Satamassa kulkee ihmisiä aika lailla, mutta tilaa juoksijoille on ihan hyvin. Alue on myös melko hyvin valaistu ja sen puolesta tunnelmallinen paikka. Ajatuksena on ollut, että pakkasten tultua Antero voi istua lämpimässä autossa sillä aikaa kun kierrämme 2,2km kierrosta. Hän voi seurata kierrosaikoja aika kun lähdemme uudelle kierrokselle. Samalla hän voi tehdä askelanalyysiä jne. 

Loppuviikko meni aika lailla hölkätessä. Torstaina lähdin verryttelemään sillä ajatuksella, että olisin mäkivetoja juossut. Kuulostelin kroppaa ja päätin jättää vedot juoksematta. Sen sijaan tein pienen lenkin ja ajelin hippokselta kotiin. Tulipahan edes jotain tehtyä niin ei niin paljoa harmita. Perjantai sujui työmatkalenkkeilyn parissa ja lenkkien vauhti oli ihan hyvää. Lauantaina lepäsin ja sunnuntaina juoksin levänneillä jaloilla ihan hyvän tuntuisen reilun parikymppisen. Valtteri on ollut lenkkiseurana jo jonkin aikaa ja treenatessa kohtaavat nuoruuden into ja kokemus. Uskoisin, että kumpikin saa jotain yhteisissä Anteron treeneissä. Harmi vaan, kun mies menee alkuvuodesta armeijaan. Täytyy toivoa, että urheiluvapaat pyörivät kiitettävästi, niin ei tarvitse yksikseen treenejä vedellä. Muuten Anteron ryhmään pitäisi taas saada uusi kehityskykyinen kestävyysjuoksija. Viimeisimpiä hankintoja olivat Alexi ja Jonathan, jotka kummatkin tätä nykyä ovat toisissa kaupungeissa viemässä eteenpäin kestävyysjuoksun ilosanomaa.



2 kommenttia:

  1. Hei,

    Mainitsit nivusongelmat ja jumppaliikkeet sen hoitoon kirjoituksessasi. Saman ongelman kanssa olen tässä syksyn mittaan itsekin kipuillut.

    Olisiko vinkkiä näistä liikkeistä?

    -Olli

    ps. Kiitokset kirjoituksista!

    VastaaPoista
  2. Hei, en varmaan ole muistanut tähän vastata. Olen tehnyt kuminauhajumppaa (Näkyy sm-maantie videolla). Sitä toistamalla vaiva on helpottanut minulla.

    VastaaPoista

135km treeniviikko

Ma 6km juosten töihin,  9km töistä kotiin +hieronta Ti ilta 17km iltalenkki (avg 133 ka 4.30min/km) Ke aamu 7km juosten töihin, 7km töi...