sunnuntai 30. lokakuuta 2022

1. treeniviikko

Ma 3km töihin, töistä kotiin 9km +5x100m (avg 129 ka 4.55min/km)
Ti 3km +3x Harjun kierros reipasta (syke 155 vauhti n.4.15min/km) +10x100m +2km vr 
Ke 10km iltalenkki (avg 131 ka 4.59min/km)
To 3km vr +koord +2x5x Harjun portaat kävellen +1 juosten +1km vr +10x100m rullaukset +2km
Pe aamu 3km töihin, 7km töistä kotiin (avg 127 ka 5.24min/km)
La ip 12km kiihtyvä lenkki +2km vr (avg 146 ka 4.32min/km)
Su 12km lenkki maastossa (avg 121 ka6.18min/km)
___________
yht. 80km juoksua

New Balance Fuellcell SuperComp lenkkarit.
Eletään koronan jälkeistä aikaa, jolloin töihin on palattu ja juoksutreenit aloitettu. Maanantaina hölkkäilin tunnustellen töihin. Työpäivän jälkeen hölkkäilin pysähtymättä kotiin. Juoksu kulki aika hyvin, mutta vajaa kymppi tuntui melko pitkältä lenkiltä. 

Tiistaina soitin Anterolle ja ilmoitin tulevani illan treeneihin. Verryttelin Harjun kierrosta hyvällä fiiliksellä. Varsinainen treeni oli kolme kierrosta reippaampaa juoksua. Sykkeillä 150-155 vauhti oli noin 4.15 paikkeilla. Reipasta juoksua tuli noin 5km, mikä tuntui riittävältä määrältä. Päälle teimme 10x100m ja syväkyykkyhypyt ylös. Loppuverryttelyn jälkeen ajelin autolla naama näkkärillä. 

Keskiviikkona juoksin kympin lenkin ja kuvailin viikon ensimmäisen videon. Ilta alkoi hämärtyä ja lisäksi sateli hieman vettä. Sain videolle napattua hienoa usvaista keliä lähellä Äijälänrantaa. Sain lisättyä musiikkia videoon. Ensimmäisestä videosta hävisi puheääni ja toiseen videoon sain sen takaisin. 

Torstaina oli viikon toinen Anteron treeni ja juoksimme Harjun uusia puuportaita. Tällä kertaa eteneminen oli kävellen siten, että polvea nostamalla askel tulee portaalle ja ryhdikkäästi siitä noustaan porrasta. Määrää oli 2x10, mutta nousua oli vain puoleen väliin portaita. Sarjapalautus oli viisi minuuttia ja treenin lopuksi juoksin portaat kertaalleen ylös. Lopuksi vielä juoksin 10x100m loivaan alamäkeen ja juoksuvauhti lähtee sitä kautta toivottavasti taas nousuun. 

Lauantaina oli viikon toinen vauhtikestävyysharjoitus. Otin kameran mukaan ja sain mielestäni tehtyä onnistuneen videon. Treenissä nostin sykettä ja vauhtia pikku hiljaa siten, että lopussa oli jo aika epämukava tunne. Sykkeet nousivat 155 tuntumaan 4.15 vauhdissa, mikä on aika kaukana huippukunnosta. Kunto kuitenkin lähtee tästä nousemaan ja kolme kuukauden päästä saatan olla jo hyvässä tikissä. 

Lenkeillä olen käyttänyt kuvan New Balancen Fuellcell SuperComp kenkiä, jotka sain Tempo Running Storesta Helsingistä Tomi Kannon kautta. Paksupohjaisina ja hiilikuitu pohjaisina kengät sopivat asvaltilla nopeampaan juoksuun. Kengät sopivat monille treeneihin, mutta kisakengiksi ne eivät käy 40mm paksun pohjan rakenteen vuoksi.  

Sunnuntain pitkän lenkin muutin kevyemmäksi versioksi. Kropassa väsytti aika lailla ja jalat olivat kipeän tuntuiset edellisviikon treeneistä. Aluksi ajattelin juoksevani pururadalla pitkän lenkin niin, että väliin tulee kävelypätkiä. En kuitenkaan lähtenyt Vaajakosken Savonmäen suuntaan vaan tein peruslenkin. Viikon saldoksi tuli kuitenkin hyvä 80km ja tästä on hyvä jatkaa. 

perjantai 21. lokakuuta 2022

Mulle tuli korona

Ma 3,5km töihin, töistä kotiin 7km juosten (avg 141 ka 4.58min/km) +hieronta
Ti lepo
Ke lepo
To lepo
Pe lepo
La lepo (3km kävelylenkki)
Su lepo
__________

Lauantaisen Hannunkivi juoksun jälkeen oli tarkoitus palata juoksun pariin. Ensimmäiset Anteron treenit olisivat torstaina. Sain sähköpostiin seuraavan neljän viikon treenit ja innokkaana odotin ohjelman toteuttamista. 

Maanantaina hölkkäilin töihin ja töistä kotiin. Liike oli jo juoksunomaista ja keskivauhti kotiin päin alle 5min/km. Hieroja Arto Pasasen käsittelyssä jalat osoittautuivat aika rasittuneiksi ja äkkiseltään lauantaina juostu kisa otti esim. pohkeisiin. Olotila oli aika normaali. Hannella oli flunssan oireita ja odottelin tulisiko tauti myös minulle. Tiistaina soittelin jo töistä Anterolle ja kerroin tulevani piakkoin kipeäksi. Päätimme, että siirrämme kauden aloitusta vielä viikolla. 

Tiistai-keskiviikko välisen yön nukuin jo huonosti ja soitin pomolle ettei minusta ole työntekijäksi. Hän suositteli menemään koronatestiin. Tein varauksen Omaolo palvelussa ja kävin testissä torstai-aamuna. Tulos tuli seuraavana päivän tekstiviestinä ja ohjeena oli välttää lähikontakteja 5vrk ajan. Olimme Hannen kanssa yhtä aikaa kipeänä ja sen puolesta juttuseuraa oli kotona. 

Korona on näyttäytynyt lieväoireisena ja lähinnä on ollut pientä kuumeilua. Särkylääkettä on mennyt kohtalaisen paljon ja yöunet ovat vaihdelleet. Ruokahalu ei ole ollut kovin suuri ja jonkin verran on yskittänyt. Toivon, että parantuessaan tauti menee ohi kunnolla kuten muillakin hyväkuntoisilla. 

Youtube videoiden puolella olen ollut viime aikoina ahkera. Vielä maanantaina jaksoin tuupata tuuttiin uuden videon puolimaratoneistani. Aiemmin olin tehnyt videon mm juoksemistani maratoneista ja se keräsi aika paljon katsojia. Olen yrittänyt saada kanavalleni uusia tilaajia ja moneen suuntaan olen sitä mainostanut. Aktivoiduin mm juoksufoorumille, minne edellinen kirjautuminen oli vuonna 2007. Ilokseni jo huomasin, että lukijoiden määrä blogiteksteille on noussut huomattavasti viime päivinä. 

Päivät etenevät tällä hetkellä melko hitaasti kipänä, mutta täytyy ajatella positiivisesti. Nilkan alue saa vielä yhden viikon lisäaikaa ja toivotaan, että kunto lähtee hyvään nousuun talven lähestyessä. Marraskuun 5pv olisi jo Kuokkalan testijuoksu eli kauaa ei ehtisi sairastella.  

sunnuntai 16. lokakuuta 2022

Hannunkivi juoksu 2022 Kivijärvi

Ma 3km hölkkää töihin, töistä kotiin 1h kävelyä 17min juoksua =9,5km (avg ka 8.02min/km)
Ti 3km juoksu +Lewelle puntti 30min +2km kävely vr.
Ke 25min vr +Leppälahti syystempo: 20.15 (9.45/10.20) (avg 158 ka 38.1km/h 251w) +vr (36km) Strava
To ilta 8km =30min kävelyä +25min juoksua (avg 112 ka 6.45min/km)
Pe 3km hölkkää töihin, töistä kotiin 7km+7x100m (nopempaa juoksua) (avg 122 ka 6.00min/km)
La 4km vr +Hannunkivi juoksu 8,9km: 32.59 sija 1. (avg 171 ka 3.43min/km 123 nousumetriä)+3km vr 
Su 2km kävelyä +40min Lewell puntti +2km kävelyä
____________
yht. 57km juoksua/ kävelyä

Kulunut viikko on ollut neljäs ns. lepoviikko ja ajatukset alkavat olla tulevassa treenikaudessa. Vielä kaksi viikkoa sitten maltoin jättää väliin Kolmen sillan lenkin Laukaassa, mutta nyt halusin juosta Kivijärvellä Hannunkivi juoksussa. Aiemmin olen juossut siellä 2015 (29.26), 2016 (30.24) ja 2018 (31.02). Tapahtuma on siis tuttu ja aiemmin toiminut kauden viimeisenä kisana. Matkaa Kivijärvelle on kohtalaisesti ja mukavassa juoksuporukassa reissun tekeminen on ollut ihan kivaa. 

Halusin alkuviikosta vielä pyöräillä, mutta tiistaina sateli ja perinteinen Leppälahti tempo oli sen vuoksi keskiviikkona. Ajattelin pyöräilyn kulkevan kovaa, kun edellispäivänä olin käynyt punttisalilla. Laitoin polkimiin tehoa sen minkä pystyin ja uskoin loppuajan olevan hyvä. Se oli kuitenkin 10s hitaampi kuin edellisviikolla. Keli oli aika tyyni ja sen puolesta hyvä tuloksen tekoon. Niin tai näin tempoilu saa hetkeksi riittää ja paluu juoksuun on ajankohtainen. 

Keskiviikkona ja torstaina tein jalkalenkkiä. Yritin saada tuntumaa juoksuun tekemällä pieniä hölkkäpätkiä jalkoja liikaa rasittamatta. Perjantaina juoksin jopa 6x100m reipasta ja koitin avata kroppaa kovempaan juoksuun. Totuuden nimissä en ole 4min/km vauhtia juossut kuukauteen eikä vauhtikestävyyttä juoksemalla ole tullut tehtyä ollenkaan. 

Lauantaina ajelimme Eeron ja Harrin kanssa Kivijärvelle sellaiset 1,5h ja maksoimme osallistumismaksun. Hannunkivi lomakylässä on paljon mökkejä, joista yksi toimi pukeutumistilana. Kävin viemässä repun mökkiin numero kymmenen ja lähdin tekemään alkuverryttelyä kisareitille. Kuvasin yhden kierroksen kameralla ja ajattelin näyttää, miltä pururatapohja näyttää. Reitille osuu yksi pulkkamäen nousu, joka kolmeen kertaan noustuna vie kyllä hyvin mehut miehestä. Itse kisassa sain Simeon Hyypän kaveriksi ensimmäiselle kierrokselle. En uskaltanut kovin kovaa aloittaa ja hieman Simeonkin ihmetteli. Toisen kierroksen alkaessa sain jätätettyä häntä tasaisesti. Syke oli melko korkealla ja etukäteen olin toivonut 33min alitusta. Se olisi kaksi minuuttia hitaammin kuin 2018. 

Kierros kierrokselta matka taittui ja kolmannelle kierrokselle lähtiessä olin jo melko väsynyt. Lomakylälle palatessa on vielä yksi lisälenkki, jolle lähdettäessä kello näytti tasan 30min. Uskoin ja toivoin pystyväni vielä 33min alitukseen. Tein voimakkaasti töitä ja vielä lopun loivan mäen juoksin (ja nautin) sen minkä pystyin. Luulin kuulleeni "59" ja usko muuttui näkemiseen palkintojenjaossa Sitä ennen olin tehnyt lyhyen loppuverryttelyn ja jatkanut videon kuvailua. 

Nopean suihkun jälkeen takaisin Peurantuvalle, missä palkintoja jo jaettiin. Kahvia ja makkaraa olisi ollut tarjolla, mutta ei kunnon ruokaa. Keittiö oli ilmeisesti kiinni. Viimeksi 2018 jäimme pitsalle syömään kun nyt söimme paluumatkalla Saarijärven Halpahallilla. Jalat tuntuivat kestäneen kisan rasitusta melko hyvin ja jalkalihakset sinänsä ovat vahvemmat punttisalilla käynneistä johtuen. Nilkan seutu ja akilles eivät pahemmin moittineet illalla Jyväskylässä ja valmentaja Anterokin soitti seuraavan viikon treenien aloittamisen tiimoilta. 

Sunnuntaina satoi vettä eikä pyörälenkille ollut asiaa. Päätin pitää kevyemmän päivän ja käydä vain salilla. Yritin pari hölkkäaskelta ottaa sinne mennessä, mutta jalat olivat kipeän tuntuiset. Kisa otti lihaksiin siis aika lailla ja kestää hetken aikaa kunnes kroppa tottuu taas juoksun iskutukseen. 

Miehet 9 km (tulokset)

1 Miika Takala JyväskKU 32.59

2 Simeon Hyyppä VetelHiihtos 33.52

3 Jari Hakola KyyjKy 34.12

4 Janne Uusitalo PihtipTu 35.14

5 Mykhailo Romaniuk Ukraina 43.32

 

lauantai 8. lokakuuta 2022

Huiliviikko 3.

Ma 3,5km kävellen töihin, töistä kotiin 8,5km (avg 118 ka 6.10min/km) +hieronta
Ti 20min vr + Leppälahti tempo 13km: 20.05 (9.14/10.51) (avg 161 ka 38,4km/h 249w) +20min vr
Ke ilta 2km salille +40min Lewel puntti +3km kotiin 
To ilta 10,9km kävely/juoksu maastossa (avg 116 ka avg 6,32min/km)
Pe kävely töihin +kotiin (3+3), +ilta 55km Leppäveden kierto (avg 120 ka26,8km/h)
La kävely +Lewell sali +kävely
Su 101km pyörälenkki (avg 129 ka 28.5km/h 162w)
___________
yht. 33km juoksua

Ylimenokauden kolmannella viikolla huomasin kävelyvauhdin kehittyneen hieman. Olen oppinut nauttimaan kävelystä ja töihinkin on ollut ihan kiva mennä (kävellen). Kilometrivauhdit ovat napsahtaneet jopa alle 9min/km. Uskon, että kävely tekee ihan hyvää lihaskunnolle päänupin lisäksi. Siitä on sitten myöhemmin helpompi siirtyä juoksuun. Olenkin jonkin verran tehnyt juoksupätkiä kävelyn lomassa. 

Viikon kova harjoitus on nyt kolmena viikkona ollut käynti Leppälahti tempon reitillä ajamassa 20min niin kovaa kuin pääsee. Tällä viikolla asvaltti oli märkä ja pohjoisesta tuuli hieman. En antanut sen kuitenkaan häiritä vaan tykitin menomatkan hieronnan palauttamilla jaloilla kovaa 41,8km/h (Strava). Tiesin, että paluumatka hidastuu väkisin, mutta hyvällä asenteella tykitin sen mitä kulkee. Maalissa kello näytti pyöräilleeni 5s kovempaa kuin edellisviikolla. Fiilikset olivat sen mukaiset ja kotiin oli jälleen mukava rullailla pyörällä. 

Keskiviikkona piipahdin Lewellillä, missä tällä kertaa viihdyin 40min. Lisäsin jo hieman painoja jalkakyykkyä varten, mutta vielä on lisäämisen varaa. Torstaina kävelyn Halssilan puhuradalla aurinkoisessa säässä. Mieli teki jälleen kuvata, mutta päätin nauttia hyvästä säästä. 

Kuvaamista olen tällä viikolla jatkanut ns. studiokuvauksilla eli olen sisätiloissa tehnyt lyhyessä ajassa kolme videota. Ensimmäinen niistä koski uutta mikrofonia ja Tomi Kannolta/ Temporunning storesta saamiani New Balancen kenkiä. Toisessa esittelin blogiani ja teksteistä tekemiäni kirjoja. Idean kolmannesta videosta sain edellisen jälkeen. Ajattelin, että uudemmat seuraajat eivät tunne niin hyvin kuka olen ja pieni esittely saattaisi olla paikallaan. Eri aiheista voisi jatkaa myöhemmin, mutta katsotaan kuinka hyvin ideoita riittää. 

Lauantaina oli salipäivä ja olen jo painoja lisännyt jalkalihaksia vahvistavissa liikkeissä. Saan aikaa kulumaan sellaiset 40min salilla, kun alkaa tehdä mieli jo pois. Melko lyhyessä ajassa teen siis monipuolisesti eri liikkeitä. Jalat ovat varmaan jonkin verran jo vahvistuneet pyöräilystä, mutta nyt saliharjoittelu vielä täydentää sitä. Veikkaan, että kun jalat taas kestävät hyvin juoksua jää salitreenit pois. Viikkorytmiin on nimittäin aika vaikeaa saada mahdutettua salilla käyntiä jos juoksua tulee +100km. 


lauantai 1. lokakuuta 2022

Huiliviikko 2.

Ma 3km kävellen töihin, 5,5km töistä kotiin +kuntopiiri
Ti vr +Leppälahti tempo 13km: 20.10 (9.55/10.15) (avg 163 38.2km/h 255w) +vr
Ke ilta 5,5km juoksulenkki +kuntopiiri
To ilta 48min sali (monipuolisesti kaikkea mm. pohkeita)
Pe 3km kävellen töhin, 10,7km töistä kotiin (avg 119 ka 6.31min/km)
La 2km kävely +30min Lewell +2km
Su 104km syys pyörälenkki (avg 139 ka 27,9km/h 169w)
______________
yht 32km juoksua

Kuluneella viikolla syksy on tehnyt vahvasti tuloaan. Vielä alkuviikosta illalla aurinko tuli esiin näyttävästi, mutta loppuviikosta oli jo aika pilvistä. Kauniita kelejä hyödynsin maanantaina kuvaamalla Insta360 ONE X2 kamerallani. Kuvasin ensin aamulla töihin kävellessäni ja uudemman kerran töistä kotiin suunnatessa. Hieman yllättäen kello neljän jälkeen aurinko näyttäytyi kesken kuvailujen ja sain mielestäni hienoa materiaalia kuvattua Tourujoen metsikössä. 

Tiistaina hetken mielijohteesta päätin lähteä viime viikon tapaan ajelemaan Leppälahden temporeitille ja kokeilla kuinka kovaa tällä kertaa pääsisi. Kuvailin kameralla tällä kertaa ja taas ilta-aurinko tuli kauniisti esiin. Kuvattu materiaali tyydytti miestä, mutta kuvan laadun parantuessa huomio alkoi kiinnittyä videon äänen laatuun. Loppuviikosta katselin Youtubesta videoita erilaisista mikrofoneista kameraan kiinnitettynä ja päädyin tilaamaan Rode Wireles GO II Single mikrofonin Rajalan kamerasta. Koska mikrofonin kiinnittäminen 360 kameraan vaatii härpäkkeitä tilasin Insta360 sivuilta kengän, mihin mikrofonin vastaanotin kiinnittyy sekä adapterin. Lyhyt johdonpätkä pitäisi tulla adapterin mukana. 

Hyvä valon määrä näkyy videoiden laadussa ja siinä mielessä tällä viikolla tehdyt kolme videota olivat siis onnistuneita. Se sijaan juoksupuolella ei vielä tapahtunut käännettä parempaan. Soittelimme valmentajan kanssa viikolla ja päätimme jatkaa huilikautta vielä parilla viikolla. Tuntemukset kantapäässä eivät juuri ole muuttuneet ja magneetti kuvissa luussa näkyneet muutokset vaativat aikaa parantuakseen. Kortisonipistos olisi helppo vaihtoehto tulehduksen poistamiseen, mutta sinänsä paraneminen ei luun osalta olisi sen nopeampaa. 

Olin jo tämän viikon lauantaille suunnitellut juoksevani Kolmen sillan lenkillä Laukaassa, mutta jätin sen väliin ja ehkä juoksen Hannunkivi juoksussa parin viikon päästä. Pyörällä tehdyt lenkit ovat hillinneet hieman kovimpia menohaluja sekä mukavat kävelylenkit maastossa. Hankin lisäksi torstaina salikortin Lewellille, missä kävin muutamia liikkeitä tekemässä. Lääkäriltä olin saanut kehotuksen vahvistaa pohkeita, mutta vasta nyt pääsin salille asti. 

Perjantaina töistä kotiin kävellessä otin muutamia juoksuaskeleita ja oli aivan outoa, kun tuntemukset kantapäässä eivät kasvaneet lenkin edetessä. Saattaa olla niin, että pohkeissa on ollut heikkoutta ja tunnettuahan on veteraanien pohjelihasten voiman heikkeneminen. Niin tai näin seuraillaan tilannetta ja käydään salilla useammin jäsenyys kun on nyt hankittu. 

Tiistaina tuli tosiaan Leppälahdessa käytyä ja edellisen viikon aikani parani neljä sekunttia samoilla wateilla kuin viimeksi ja pari pykälää korkeammilla keskisykkeillä. Keli oli aika lailla täydellinen ja tyyni (viimeksi oli kova pohjoistuuli). Tein enemmän hengityksellä ja kunnolla töitä. Menomatka oli hitaampi, mutta toisaalta paluu selkeästi nopeampi. En saanut viriteltyä kameraa kypärään kiinni, mutta muuten kuvausmateriaali oli hyvä. Pienen 20min hapottelun jälkeen on kyllä hyvä olo lenkin jälkeen kotona ja juoksutauon pitäminen helpottuu. 

Lauantaina kävin toista kertaa salilla ja kuvailin videon. Laitan sen tähän blogitekstiin ensi viikolla. Sunnuntaina pyöräilin pitkän 104km lenkin Uuraisten ja Hirvaskankaan kautta. Tero Sillanpään piti lähteä matkakaveriksi, mutta hänellä tuli rengasrikko. Olin ottanut kameran mukaan lenkille ja kuvailin jälleen uuden videon verran materiaalia. Keskisyke pyörälenkistä oli aika korkea 139, minkä veikkaan johtuvan lepäilystä. Voimat kyllä riittivät hyvin lenkin varrelle, mutta loppupäivä kyllä väsytti aika lailla. 

5. treeniviikko

Ma LEPO Ti ilta 4km vr + 6x Hipposhallin kierto "Keuruun maili"  (syke 155 vauhti 4min/km) +5x100m +hypyt ylös +2km vr  Ke ilta 12...