torstai 25. kesäkuuta 2026

Lannen lenkki 2026

Ma 6km juosten töihin, 10km töistä kotiin (avg 127 ka 5.06min/km) +hieronta
Ti  8km aamulenkki, 9km iltalenkki 
Ke 6km aamulenkki, ip LEPO
To aamu 7km lenkki, ilta 9km (avg 12 ka 4.50min/km) kevyt vauhdin vaihtelu +kuntopiiri
Pe 3,5km +Lannen lenkki 9,8km: 35.10 sija: 10 (avg 163 ka 3.35min/km) +3km vr 
La 12km (avg 133 ka 5.56min/km) ->Keuruulle 
Su Lepo -ajomatka Enontekiölle. 
________________
yht 85km juoksua 

Loppuviikosta iskenyt kesäflunssa ei ollut parin päivän juttu. Lauantain mäkivedot olisi ehkä kannattanut jättää juoksematta, koska tauti tuntui menneen keuhkoihin. Maanantaina oli tehtävä vielä yksi työpäivä ennen kesäloman alkamista. Juoksin töihin ja sieltä kotiin, minkä jälkeen oli melko pian hieronta. Treenit ja hieronta tuntuivat seuraavana päivänä kropassa, mutta tauti ei pahentunut. Pidin rutiineista kiinni ja kävin lyhyillä lenkeillä. Melko pian tuli selväksi, että keskiviikkoa ei olisi mitään asiaa ratakympille. Asiaa harmitellessani tein videon Kilimanjarolle kiipeämisestä (alla), mikä antoi hieman lisätsemppiä. Keksin lähteä käymään lenkillä siten, että siskon 8v tyttö pyöräili vierellä juostessani. Tein tämän tiistaina ja torstaina. Torstaina juoksin lenkin lomassa muutamia kiihdytyksiä seuraavan päivän Lannen lenkki mielessä. Kroppa tuntui levänneeltä, mutta nuhaa riitti. 

Perjantaina ajelin Lannevedelle ihan hyvillä fiiliksillä. Tuttu tapahtuma ja verryttelyt ym sujuivat rutiinilla. Juoksuun lähdin hieman tunnustellen liikkeelle. Jalat olivat kevyet, mutta hengitys teki töitä ja toivoin jaksavani maaliin. Sain tehdä oman juoksun ja loppu tuli ihan hyvin. Keskivauhti oli himpun verran parempaa mitä odotin ja periaatteessa juoksu oli flunssa huomioiden ihan hyvä. 

Lauantaina ehdin juosta tunnin lenkin ennen Keuruun Juhannuskonferenssiin lähtöä. Jalat olivat ihan ok tuntuiset eikä kroppa ollut kovin väsynyt. Koitin päästä sieltä ajoissa Jyväskylään nukkumaan, sillä seuraavana päivänä oli aamulla klo 7 lähtö Lappiin Jaakon mökille. 

Lannen lenkki 2026: https://esahoo.fi/lannenlenkki26tulokset.htm
1. Veera Klemettinen 37:02   
2. Satu Rautiainen 38:12   +1:10
3. Janina Saarnio 38:46   +1:44
4. Minna Lamminen 39:19   +2:17
5. Vaula Tuunanen 40:31   +3:29
6. Valpuri Heikkinen 41:26   +4:24
7. Laura Kupari 42:20   +5:18
8. Anni Kahilainen 43:21   +6:19
9. Maria Hyttinen 43:53   +6:51
10. Ullamaija Koivusaari 44:16   +7:14

1. Aki Nummela 32:24   
2. Lauri Miettinen 32:35   +11
3. Lauri Lakanen 32:59   +35
4. Jonathan Kilpelä 33:04   +40
5. Kalle Tossavainen 33:45   +1:21
6. Aleksi Niemelä 34:34   +2:10
7. Jonna Pitkänen 34:40   +2:16
8. Pauli Leinonen 34:50   +2:26
9. Jaakko Nieminen 34:54   +2:30
10. Miika Takala 35:10   +2:46

sunnuntai 14. kesäkuuta 2026

Treeniä 3 (Espoo DNS)

Ma Lepo
Ti 7km aamulenkki, ilta 3km vr +koord +4x80m +Vaajakoski 3x1200m (3.20/km) +600/400/200m +6x60m +3km 
Ke 50km vesijuoksua +10min uintia 
To 7km aamulenkki, ilta 3km vr +koord +5x80m +Vaajakoski 8x400m/90s pal (73-67s) +5x60m +3km 
Pe ilta 12km saunalenkki
Su Lepo
______________
yht 62km juoksua 

Kolmas treenikko lähenee loppuaan. Kelit olivat kohtalaisen lämpimät ja asunnon sisälämpotila nousi. Nukuin hieman huonosti sunnuntai-maanantai välisen yön ja seuraavana päivänä päätin hankkia ilmalämpöpumpun. Sain luvan taloyhtiöltä, tilasin timanttiporaajan tekemään reikää ja ostin viilennyslaitteen Motonetistä. 

Viikko alkoikin lepopäivällä, kun mies oli väsnyt. Tiistaina juoksu kulki kohtalaisen hyvin vedoissa, vaikka muutaman sekunnin jäin tavoitevauhdeista. Lyhyempiin vetoihin vaihdoin piikkarit jalkaan ja totuttelu ratakymppiin jatkui. 

Keskiviikkona kävin vesijuoksemssa ja torstaina juoksu kulki hyvin 400m vedoissa. Aamulla olin käynyt tiistain tapaan aamulenkillä 7km juoksemassa. Keskiviikkona sain myös postissa uudet Niken Vaporflyn piikarit, missä pohjan materiaali on vielä kimmoisaa. Juoksu niillä tuntui ok hyvältä, mutta kyllä juoksijan kroppaan pitää saada lisää luonnollista kimmoisuutta. Jonkin verran olenkin päkiähyppelyitä tehnyt. 

Perjantain iltalenkin jäkleen yöllä alkoi tuntua karheutta kurkussa. Jokin tauti oli selkeästi tulossa päälle. Lähdin kuitenkin juoksemaan mäkivetoja, mutta lyhensin vedon pituutta 10 sekunnilla. Juoksu kulki ihan hyvin, mutta vaikea sanoa menikö tauti keuhkoihin. 

Sunnuntaina katsoin parhaaksi huilailla ja katsoa Jukolan viestin jälkilähetystä televisiosta. Näillä näkymin ei ole asiaa keskiviikkona kilpailemaan Espoossa 10 000m, mikä olisi kyllä ollu tärkeä kilpailu. Sen jäädessä väliin ainoaksi yritykseksi päästä Kalevan kisoihin juoksemaan jää 6.7 Jyväskylässä uudella Harjun stadionilla järjestettävät kisat ja 10000m. 

sunnuntai 7. kesäkuuta 2026

Treeniä 2

Ma 6km juosten töihin, 5km +20x100m rullaukset +2km =10km +penkille nousuja
Ti 3km vr +koord +4x80m +Vaajakoski 3x1200m/3min (3.17/16/15) +600/400/200 +3km vr 
Ke 45min vesijuoksua +15min uintia
To 7km aamulenkki, 3km vr +koord +5x80m +Vaajakoski 10x400m/90s pal (74-67s) +6x60m +3km vr 
Pe ilta 12km lenkki (avg 119 ka 4,41min/km) +kuntopiiri
La ap 3km vr +8km tv-kiihtyvä syke 155-165 (4.00-3.35) +3km
Su 21km sunnuntailenkki (sis. 2km nosto)
_______________
yht. 98km juoksua 

Miika ja Anteero
Suomen kesä vaikuttaa alkaneen. Kelit ovat lämmenneet ja luonnon vihreä väri arkaa muuttua tummemmaksi. Aamuisin kuulee vielä lintujen laulua. 

Työviikko alkoi lenkkeilyllä. Töissä on ollut kiirettä uuden Life Care asiakastoetojärjestelmää opetellessa. Lomat on kuitenkin olleet kalenterissa jo pidemmän aikaa ja niitä odotellessa. Töistä kotiin juostessa rullailin ison määrän 100m vetoja. Töissä istumisen jälkeen jalat eivät erityisen hyvin toimineet, mutta treeni meni varmaan perille. 

Tiistaina juoksin Vaajakosken urheilukentällä ensin pidempiä kolmen kierroksen vetoja. Kun kroppa oli sopivasti lämmennyt ohjelmassa oli lyhyempiä ja nopeampia vetoja. Vauhdit olivat juuri niitä, mitä Antero oli paperille kirjoittanut. 

Keskiviikkona menin suoraan töistä uimahallille. Kokemus on osoittanut, että vesijuoksu tekee hyvää jaloille ja palauttaa sopivasti. Samalla saa lenkin tehtyä, joskin vesijuosten. Olen haasteena uinut lopuksi ja yrittänyt ajaa sisään vapaan uintityyliä. Samalla pieni käsien pyörittely tekee hyvää istumatyöläisen hartijoille.

Torstaina oli kuuma päivä (+23-25c) ja aurinko paistoi. Juoksin 90s palautuksella kierroksen vetoja noin 73s tuntumaan ja viimeisen täysillä 67s. Antero tsemppasi ja kannusti tekemään töitä tehokkaasti nilkoilla. Toivovaan, että juoksuasento paranee kunnon nousemisen myötä ja kisoissa alkaa kulkemaan. 

Launtaina oli seuraavan kerran tehokkaampi päivä. Perjantaina kävin kevyellä iltalenkillä. Sykkeet olivat ehkä hieman korkealla 4.00min vauhdissa, mutta sain kiihdytettyä vauhtia paluumatkalla 4km juoksun jälkeen. Varsinaisia ns. kynnysvetoja en ole koskaan juossut, mutta viikonlopun reipas on yhtä tärkeä kuin viikolla toteutetut vetoharjoitukset. 

Sunnuntaina oli hyvä juoksulenkki hiekkapainotteista reittiä Niken Pegasuksilla. Niissä nilkat tekevät tehokkaammin töitä kuin paksupohjaisissa nykykengissä. Lenkin loppuvaiheilla oli 2km mosti (4.00 ja 3.35), mistä jälkimmäinen tonni hengästytti jo reippaasti. 



sunnuntai 31. toukokuuta 2026

Treeniä

Ma ilta 7km juoksua+6x100m +hieronta
Ti Lepo
Ke ilta 12km kevyesti kiihtyen (avg 142 ka 4.30min/km) +kuntopiiri
To 4km +koord +4x80m +Palokka 8x400m/90s pal (76-74s) +6x200m (34-33s) +3km vr
Pe ilta 12km juoksua (avg 131 ka 4.48min/km) +kuntopiri
La 5km +10x1min mäkivetoja +3km 
Su 18km sunnuntailenkki (avg 135 ka 3.41min/km)
___________
yht. 79km juoksua 


Miika Eläintarhan kentällä.
Helsingin ratakympin jälkeen alkoi palautuminen. Aluksi pohkeisiin tms ei tuntunut ollenkaan. Maanantain hieronnassa lihaksista löytyi kuitenkin kireyksiä ja tiistaina tuntui järkevältä pitää lepopäivä. Näin hieronta sai vaikuttaa enemmän ja keskiviikkona olisi joka tapauksessa ollut huilipäivä. Perinteistä tiistain vetoharjoitusta ei ikämiehellä kuitenkaan ollut ohjelmassa. 

Keskiviikkona juoksu kulki aika kevyesti ja hieman lopussa kiihdytin vauhtia. Lenkki kulki hiekkapohjaisia reittejä ja jalassa oli Niken Pegasukset. Niissä pohja on vähän ohuempi ja nilkka joutuu tekemään aktiivisemmin töitä. Uskon, että sieltä on ulos otettavissa reilustu vauhtia kisoihin. Samaa mieltä on myös valmentaja Antero. Kesän edetessä tarkoitus olisikin saada kimmoisuutta parannettua.

Lauantaina juoksin tuttuja mäkivetoja Halssilan maastoissa. Metsän keskellä hiekkapohjaista reittiä juokseminen on suorastaan nautintoa lintujen visertäessä. Olen huomannut, että vauhti on samaa kuin asvaltilla juostessa eikä pakokaasuista ole tietoakaan. Kuvasin juoksuja kahdella eri kameralla, mutta treenin kulkuun se ei vaikuttanut negatiivisesti. Ehkä jopa päinvastoin, kun tekeminen oli ryhdikästä ensimmäisestä vedosta lähtien. 

Sunnuntaille sain lenkkikaveriksi Anssi Mustosen. Olin unohtanut Gopro kameran auton takapenkille, kun Helsingistä palasimme. Sain kameran takaisin, mutta onneksi videon sain tehtyä jo maanantaina (videot olivat latautuneet pilveen automatkan aikana). Lenkki oli mukava melko lämpimässä ja aurinkoisessa säässä. 

Lannen lenkki 2026

Ma 6km juosten töihin,  10km töistä kotiin (avg 127 ka 5.06min/km) +hieronta Ti   8km aamulenkki,  9km iltalenkki  Ke  6km aamulenkki, ...