sunnuntai 28. kesäkuuta 2026

Lappi 2026

Ma ilta 11,5km kiihtyvä (5.00-4.00) +kuntopiiri +sauna 
Ti ap 9km Saanan huipulle ja takaisin
Ke ap 9km kävelyä (kalastamassa)
To Hammerfestissä käynti +lento Alta-Helsinki
Pe ap 13km (1km 3.33) +6x100m rullaukset
La 5km +10x1min mäkivetoja maastossa +3km   +14min uintia järvessä
Su 20km sunnuntailenki (avg 132 ka 4.48min/km)
_________________
yht. 68,6km juoksua 

Yksi kalakuva Lapista. 
Sain tänä kesänä kutsun uudelleen mennä Jaakon mökille Enontetiölle. Suunnittelinkin kesälomani niin, että olen lomalla Juhannusviikon ja sen jälkeisen viikon. Siinä vaiheessa piti olla lippu Kalevan kisoihin takataskussa. Tuli kuitenkin flunssa ja yksi yritys päästä kisoihin jäi käyttämättä. 

Ajelimme sunnuntaina koko päivän Jyväskylästä pohjoiseen Lappiin. Pidimme useita taukoja matkan varrella ja kävimme mm. tankkaamassa edullisempaa bensaa Ruotsin Haaparannan puolella. Saavuimme illalla myöhään mökille ja nukkumaan sai mennä melkein saman tien. Seuraavana päivänä menimme heti naaraamaan kaloja koko päiväksi. Saldona oli kolme kalaa, mutta omaan uistimeen ei tarttunut yhtään. Mökille saapuessa oli virtaa vielä lähteä kahdeksan jälkeen Jaakon kanssa lenkille. Juoksu kulki hyvin ja jutellessa vauhti kiihtyi huomaamatta. Tarkoituksena olikin kiihdytellä hieman ja ajatus viikonloppuna kisaamisesta kyti edelleen. 

Tiistaina kävimme käsivarren Lapissa Enontekiöllä, minne ajomatkaa oli parisen tuntia. Lähdimme siitä kiipeämään vieressä olevalla kauniille Saana tunturille. Matkaa oli nelisen kilometriä ja matkalla näki mm. Saksalaisten rakentaman korsun ja ampuma-aseman. Keli (+10c) oli sopiva vaeltamiseen, vaikka tunturin laella sormissa tuntui jo kylmältä. Kuvasin reissusta videon. Kävin lisäksi piipahtamassa Sturnbock-Jämärän linnoitusta ihmettelemässä. Televisiosta on jonkin aikaa tullut dokumenttisarja Arktisista sodista, mikä on herättänyt kiinnostukseni. Aiheeseen kerkeää vielä myöhemmin tarkemmin perehtymään. 

Keskiviikkona oli jälleen kalastuspäivä. Ajomatkat Norjan puolelle kestävät aina vähintään tunnin ja kohteen vaihtamisten kanssa kalastusreissut kestävät melko pitkään. Tällä kertaa kävelimme yhdelle järvelle, mistä en yrityksestä huolimatta edelleenkään saanut kalaa. Myöskään Pekka ja Jaakko eivät siinä onnistuneet. Reisssu oli päivän mittainen eikä illalla jaksanut lenkille lähteä. 

Torstaille ostin lentoliput Jäämeren rannalta Altasta Helsinkiin, jotka olivat saman hintaiset kuin junaliput. Matka-aika lyheni 12 tunnista 3 tuntiin ja pitihän sitä kokeilla lentämistä. Samalla reissula kävimme maailman pohjoisimmassa Kaupungissa, Hammerfestissä ihmettelemässä paikkka. Maisemat siellä ja sinne ajaessa olivat upeat ja kelikin aurinkoinen. Kävimme syömässä poropitsat ja ottamassa pakolliset valokuvat ennen Altaan paluuta. Lento teki välilaskun Kittilässä, minkä jälkeen kone oli aika lailla täynnä. Helsingissä menin veljelleni yöksi ja seuraavana päivänä lenkillä kiersin Malmin lentokenttää. Siihenkin liittyy palkon historiaa kuin Altan kenttäänkin (Saksalaisten rakennuttama ja kiitorata oli puuta!).

Perjantaina olin illasta Jyväskylästä ja oli aika aloittaa palautuminen reissusta. Periaatteessa aikaa olisi ollut lähteä Lahteen kestävyyskarnevaaleille 5000m juoksemaan. Päätin kuitenkin jättää kisan väliin. Kisaviikon valmistautuminen jäi odotetusti aika heikoille eikä kovin huonoa tulosta olisi halunnut juosta. Pari viikkoa kestänyt nuha alkaa olla ohi, mutta töiden alkaessa maanantaina pitää olla iskussa ja seuraavana lauantaina on 10 000m tarjolla Harjulla. Sunnuntaina juoksin jo melko helteisessä säässä 20km. Koitin malttaa sykkeissä, jotka tahtoiva nousta kuumuudesta ja yleisestä rasituksesta johtuen. 

torstai 25. kesäkuuta 2026

Lannen lenkki 2026

Ma 6km juosten töihin, 10km töistä kotiin (avg 127 ka 5.06min/km) +hieronta
Ti  8km aamulenkki, 9km iltalenkki 
Ke 6km aamulenkki, ip LEPO
To aamu 7km lenkki, ilta 9km (avg 12 ka 4.50min/km) kevyt vauhdin vaihtelu +kuntopiiri
Pe 3,5km +Lannen lenkki 9,8km: 35.10 sija: 10 (avg 163 ka 3.35min/km) +3km vr 
La 12km (avg 133 ka 5.56min/km) ->Keuruulle 
Su Lepo -ajomatka Enontekiölle. 
________________
yht 85km juoksua 

Loppuviikosta iskenyt kesäflunssa ei ollut parin päivän juttu. Lauantain mäkivedot olisi ehkä kannattanut jättää juoksematta, koska tauti tuntui menneen keuhkoihin. Maanantaina oli tehtävä vielä yksi työpäivä ennen kesäloman alkamista. Juoksin töihin ja sieltä kotiin, minkä jälkeen oli melko pian hieronta. Treenit ja hieronta tuntuivat seuraavana päivänä kropassa, mutta tauti ei pahentunut. Pidin rutiineista kiinni ja kävin lyhyillä lenkeillä. Melko pian tuli selväksi, että keskiviikkoa ei olisi mitään asiaa ratakympille. Asiaa harmitellessani tein videon Kilimanjarolle kiipeämisestä (alla), mikä antoi hieman lisätsemppiä. Keksin lähteä käymään lenkillä siten, että siskon 8v tyttö pyöräili vierellä juostessani. Tein tämän tiistaina ja torstaina. Torstaina juoksin lenkin lomassa muutamia kiihdytyksiä seuraavan päivän Lannen lenkki mielessä. Kroppa tuntui levänneeltä, mutta nuhaa riitti. 

Perjantaina ajelin Lannevedelle ihan hyvillä fiiliksillä. Tuttu tapahtuma ja verryttelyt ym sujuivat rutiinilla. Juoksuun lähdin hieman tunnustellen liikkeelle. Jalat olivat kevyet, mutta hengitys teki töitä ja toivoin jaksavani maaliin. Sain tehdä oman juoksun ja loppu tuli ihan hyvin. Keskivauhti oli himpun verran parempaa mitä odotin ja periaatteessa juoksu oli flunssa huomioiden ihan hyvä. 

Lauantaina ehdin juosta tunnin lenkin ennen Keuruun Juhannuskonferenssiin lähtöä. Jalat olivat ihan ok tuntuiset eikä kroppa ollut kovin väsynyt. Koitin päästä sieltä ajoissa Jyväskylään nukkumaan, sillä seuraavana päivänä oli aamulla klo 7 lähtö Lappiin Jaakon mökille. 

Lannen lenkki 2026: https://esahoo.fi/lannenlenkki26tulokset.htm
1. Veera Klemettinen 37:02   
2. Satu Rautiainen 38:12   +1:10
3. Janina Saarnio 38:46   +1:44
4. Minna Lamminen 39:19   +2:17
5. Vaula Tuunanen 40:31   +3:29
6. Valpuri Heikkinen 41:26   +4:24
7. Laura Kupari 42:20   +5:18
8. Anni Kahilainen 43:21   +6:19
9. Maria Hyttinen 43:53   +6:51
10. Ullamaija Koivusaari 44:16   +7:14

1. Aki Nummela 32:24   
2. Lauri Miettinen 32:35   +11
3. Lauri Lakanen 32:59   +35
4. Jonathan Kilpelä 33:04   +40
5. Kalle Tossavainen 33:45   +1:21
6. Aleksi Niemelä 34:34   +2:10
7. Jonna Pitkänen 34:40   +2:16
8. Pauli Leinonen 34:50   +2:26
9. Jaakko Nieminen 34:54   +2:30
10. Miika Takala 35:10   +2:46

sunnuntai 14. kesäkuuta 2026

Treeniä 3 (Espoo DNS)

Ma Lepo
Ti 7km aamulenkki, ilta 3km vr +koord +4x80m +Vaajakoski 3x1200m (3.20/km) +600/400/200m +6x60m +3km 
Ke 50km vesijuoksua +10min uintia 
To 7km aamulenkki, ilta 3km vr +koord +5x80m +Vaajakoski 8x400m/90s pal (73-67s) +5x60m +3km 
Pe ilta 12km saunalenkki
Su Lepo
______________
yht 62km juoksua 

Kolmas treenikko lähenee loppuaan. Kelit olivat kohtalaisen lämpimät ja asunnon sisälämpotila nousi. Nukuin hieman huonosti sunnuntai-maanantai välisen yön ja seuraavana päivänä päätin hankkia ilmalämpöpumpun. Sain luvan taloyhtiöltä, tilasin timanttiporaajan tekemään reikää ja ostin viilennyslaitteen Motonetistä. 

Viikko alkoikin lepopäivällä, kun mies oli väsnyt. Tiistaina juoksu kulki kohtalaisen hyvin vedoissa, vaikka muutaman sekunnin jäin tavoitevauhdeista. Lyhyempiin vetoihin vaihdoin piikkarit jalkaan ja totuttelu ratakymppiin jatkui. 

Keskiviikkona kävin vesijuoksemssa ja torstaina juoksu kulki hyvin 400m vedoissa. Aamulla olin käynyt tiistain tapaan aamulenkillä 7km juoksemassa. Keskiviikkona sain myös postissa uudet Niken Vaporflyn piikarit, missä pohjan materiaali on vielä kimmoisaa. Juoksu niillä tuntui ok hyvältä, mutta kyllä juoksijan kroppaan pitää saada lisää luonnollista kimmoisuutta. Jonkin verran olenkin päkiähyppelyitä tehnyt. 

Perjantain iltalenkin jäkleen yöllä alkoi tuntua karheutta kurkussa. Jokin tauti oli selkeästi tulossa päälle. Lähdin kuitenkin juoksemaan mäkivetoja, mutta lyhensin vedon pituutta 10 sekunnilla. Juoksu kulki ihan hyvin, mutta vaikea sanoa menikö tauti keuhkoihin. 

Sunnuntaina katsoin parhaaksi huilailla ja katsoa Jukolan viestin jälkilähetystä televisiosta. Näillä näkymin ei ole asiaa keskiviikkona kilpailemaan Espoossa 10 000m, mikä olisi kyllä ollu tärkeä kilpailu. Sen jäädessä väliin ainoaksi yritykseksi päästä Kalevan kisoihin juoksemaan jää 6.7 Jyväskylässä uudella Harjun stadionilla järjestettävät kisat ja 10000m. 

sunnuntai 7. kesäkuuta 2026

Treeniä 2

Ma 6km juosten töihin, 5km +20x100m rullaukset +2km =10km +penkille nousuja
Ti 3km vr +koord +4x80m +Vaajakoski 3x1200m/3min (3.17/16/15) +600/400/200 +3km vr 
Ke 45min vesijuoksua +15min uintia
To 7km aamulenkki, 3km vr +koord +5x80m +Vaajakoski 10x400m/90s pal (74-67s) +6x60m +3km vr 
Pe ilta 12km lenkki (avg 119 ka 4,41min/km) +kuntopiiri
La ap 3km vr +8km tv-kiihtyvä syke 155-165 (4.00-3.35) +3km
Su 21km sunnuntailenkki (sis. 2km nosto)
_______________
yht. 98km juoksua 

Miika ja Anteero
Suomen kesä vaikuttaa alkaneen. Kelit ovat lämmenneet ja luonnon vihreä väri arkaa muuttua tummemmaksi. Aamuisin kuulee vielä lintujen laulua. 

Työviikko alkoi lenkkeilyllä. Töissä on ollut kiirettä uuden Life Care asiakastoetojärjestelmää opetellessa. Lomat on kuitenkin olleet kalenterissa jo pidemmän aikaa ja niitä odotellessa. Töistä kotiin juostessa rullailin ison määrän 100m vetoja. Töissä istumisen jälkeen jalat eivät erityisen hyvin toimineet, mutta treeni meni varmaan perille. 

Tiistaina juoksin Vaajakosken urheilukentällä ensin pidempiä kolmen kierroksen vetoja. Kun kroppa oli sopivasti lämmennyt ohjelmassa oli lyhyempiä ja nopeampia vetoja. Vauhdit olivat juuri niitä, mitä Antero oli paperille kirjoittanut. 

Keskiviikkona menin suoraan töistä uimahallille. Kokemus on osoittanut, että vesijuoksu tekee hyvää jaloille ja palauttaa sopivasti. Samalla saa lenkin tehtyä, joskin vesijuosten. Olen haasteena uinut lopuksi ja yrittänyt ajaa sisään vapaan uintityyliä. Samalla pieni käsien pyörittely tekee hyvää istumatyöläisen hartijoille.

Torstaina oli kuuma päivä (+23-25c) ja aurinko paistoi. Juoksin 90s palautuksella kierroksen vetoja noin 73s tuntumaan ja viimeisen täysillä 67s. Antero tsemppasi ja kannusti tekemään töitä tehokkaasti nilkoilla. Toivovaan, että juoksuasento paranee kunnon nousemisen myötä ja kisoissa alkaa kulkemaan. 

Launtaina oli seuraavan kerran tehokkaampi päivä. Perjantaina kävin kevyellä iltalenkillä. Sykkeet olivat ehkä hieman korkealla 4.00min vauhdissa, mutta sain kiihdytettyä vauhtia paluumatkalla 4km juoksun jälkeen. Varsinaisia ns. kynnysvetoja en ole koskaan juossut, mutta viikonlopun reipas on yhtä tärkeä kuin viikolla toteutetut vetoharjoitukset. 

Sunnuntaina oli hyvä juoksulenkki hiekkapainotteista reittiä Niken Pegasuksilla. Niissä nilkat tekevät tehokkaammin töitä kuin paksupohjaisissa nykykengissä. Lenkin loppuvaiheilla oli 2km mosti (4.00 ja 3.35), mistä jälkimmäinen tonni hengästytti jo reippaasti. 



Lappi 2026

Ma ilta 11,5km kiihtyvä (5.00-4.00) + kuntopiiri +sauna  Ti ap 9km Saanan huipulle ja takaisin Ke ap 9km kävelyä (kalastamassa) To Hamme...