lauantai 27. kesäkuuta 2020

Stamina cup triplet + Kiminki triathlon Karstula

Ma ap 8km+5x100m, ilta Duathlon: 20min juoksu+10min uinti +2km juoksu
Ti ap 8km+5x100m, ilta Stamina cup triplet: 200m uinti +10km pyörä +1km juoksu x3 =1.08,27 +2,5km vr
Ke 57km pyörä (avg 123 ka30,5km/h)+hieronta
To ap 8km+5x100m, ilta 3km vr+koord+5x80m+6x200m (35-33) +1km vr +aitakävelyä
Pe 1km iltauinti märkkärillä (avg 122 ka 2.13min/100m)
La 5min vr uinti+ Kiminki triatlon Karstula: 300m uinti (avg 138 ka 2.46min/100m) +26,6km pyöräily (avg 156 ka 32,9km/h keskiwatit 231) +6,6km juoksu (avg 167 ka 3.38min/km) +2km loppuverr.
Su 74km pyörälenkki (avg 123 ka 30,2km/h)
__________
52km juoksua +181km pyöräilyä


Lasse Paakkonen (4s?), Jarmo Rissanen (voittaja) ja minä
Kulunut kesäloman toinen lomaviikko on ollut urheilullisesti mielenkiintoinen. Edellisviikolla alkaneet ns. tappohelteet (+28-30c) ovat jatkuneet, mutta se ei ole treenejä hidastanut. Aloin käymään tällä viikolla aamulenkillä ja sain näin lisättyä hieman juoksun osuutta. Maanantaina ihan huvin vuoksi juoksin iltalenkin päälle Jyväsjärveen ja jatkoin sen jälkeen kotiin juosten. Pieni viilennys teki  ihan hyvää.

Tiistaille oli tiedossa työmiehen hellepäivä. Stamina keksi järjestää triatlonin, jossa uinti-pyöräily ja juoksu toistuvat kolmeen kertaan tässä järjestyksessä. Uinti oli sen verran lyhyt, että märkäpukua ei kannattanut pukea päälle. Se näkyi heti uimavauhdissa ja jäin nopeimmalle lyhyellä 200m matkalla yli kolme minuuttia. Pyöräilyt kulkivat n. 36km/h ja juoksut 4.10, 4.05 ja 3.42. Yhteisaika 1.08,27 jäi kymmenisen minuuttia kovimpien ajoista (suurelta osin hitaasta uinnista johtuen). Joka tapauksessa hyvä ja kova harjoitus ja kokemusta eri lajeihin siirtymisistä varusteiden vaihtoineen kuitenkin sain.

Keskiviikkona oli edelleen hellettä ja käväsin vajaan parin tunnin lenkin pyöräilemässä ennen hierontaa. Loppupäivän otin rennosti ja annoin hieronnan mennä perille lihaksiin. Seuraavana päivänä juoksu kulki aika hyvin Harjulla, kun menin käväisemään Anteron treeneissä. Seurakaveri Alex valmistautui sunnuntain 800m kilpailuun ja sain juosta perässä 200m vetoja hölkkäpalautuksella. Sain tehdä töitä 33s kakkosiin lenkkareilla, mutta uskoisin treenin tehneen hyvää.

Perjantai oli selkeästi viikon kevyin päivä ja kävin vain iltasella uimassa kilometrin verran märkäpuvulla. Uinti tuntui kohtalaisen helpolta ja hain fiilistä seuraavan päivän kisaan.

Dataa pyöräilystä
Lauantaina herätys oli jo klo 7. Staminan Facebook ryhmän kautta tutustuin Hannu Järvistöön ja Raul Korolaiseen. Matkustimme porukassa Karstulan Kimingin kylään, joka nyt kolmatta kertaa järjesti triatlonkisan. Osallistujia oli koronatilanteen helpotettua aiempia vuosia enemmän. Tunnelma tapahtumassa oli kuin Juhannuksen Kiimasen Savulenkillä; parkkipaikka pellolla, ihmisiä ja mukava tunnelma. Etukäteen oli tiedossa, että pyöräilyosuus olisi pääosin hiekkatietä. Alkupätkä näytti hieman turhankin kivikkoiselta, mutta hyvin pyörä kulki eikä rengasrikkoa tms. tapahtunut. Uinti oli pieni ilonaihe, vaikka minuuttitolkulla jäinkin muille. Uintimatka oli sen verran lyhyt, että märkäpukua ei kannattanut käyttää, vaikka sillä olisikin päässyt kovempaa. Vaihto pyöräilyyn kengännauhojen sitomisineen sujui aika nopeasti. Alkumatka oli myötätuuleen ja vitosen väliajat olivat 9.05, 8.16, 8.19, 10,44 ja 8.46. Hiekkatie oli maantiehen verrattuna raskaampaa pyöräillä, mikä tuntui juoksussa. Alku meni ihan ok 3.40. Vauhti ei tippunut paljoakaan 3.41, 3.35, 3.42 , 3.43 ja 3.29 vaikka väsy alkoi painamaan. Helle oli kova (n.26c), vaikka viimepäivien tappohellettä ei ollutkaan.

Käteen Kiminki triatlonista jäi elämäni ensimmäinen triatlonkisa numerolappu rinnassa (sattumoisin nro 41 = ikäni). Jätin taakse liudan ns. tekijämiehiä. Voiton vei kova urheilija Jarmo Rissanen. Kuten tuloksista näkyy annoin eniten tasoitusta juuri uinnissa. Märkäpuvulla olisin parisen minuuttia uinut noinkin lyhyen matkan. Ehkä edessä on vielä tänä kesänä joku toinenkin triatlonkisa, mutta edetään tässä kuitenkin rauhassa viikko kerrallaan.

Sunnuntain pyörälenkki, joka on korvannut jo jonkin aikaa juoksemalla tehdyn pitkän lenkin, sujui pienestä väsymyksestä ihan hyvin. Keskisyke pysyi alhaalla (123) ja vauhtikin oli hyvää (31.2km/h) huolimatta siitä, että ajelin pienellä eturattaalla koko matkan. Opettelin käyttämään Garminin Varia takatutkaa, joka ilmoittaa piippauksella 140m päästä takaa tulevat autot. Samalla pyöränmittarissa näkyy lähestyvä piste ja näin pyöräilijä ennakoi ajoaan. Toki vilkkuva valo ilmoittaa myös autoilijalle edessä olevasta pyöräilijästä. Asiasta kiinnostuneille tuolta ja tuolta luettavaa.



perjantai 19. kesäkuuta 2020

Tikkakoski duathlon + ensimmäinen triatlon treeni


Ma 6km juosten töihin, 8km töistä kotiin (avg 133 4.59min/km) +kuntopiiri
Ti 60km pyöräilyä: Tikkakoski Stamina cup: duathlon: 31.46. 2km juoksu 7.15 +10km pyöräily +2km 7.17 juoksu
Ke 40min uinti (avg 112 2.39min/km)
To 40km pyörälenkki (sis Leppälahti tempo 13km: 19.36  (avg 166, 39,7min/km, keskivoima 271w)
Pe 6km juosten töihin, 12km kesäloman viettoon (avg 131 5,06min/km)
La 2,5km Vesankajärvi uinti (avg 110 ka 2,29min/km)
Su 100km Karvia-Kihniö (avg 133 ka 31,1km/h) +iltauinti
_____________
yhteensä 32km juoksua +201km pyöräilyä

Ma 6km aamulenkki, ilta 3,3km uinti Kirkkojärvessä (avg 117, ka 2.01min/km)
Ti 6km aamulenkki, ilta Staminan yhteisharjoitus Köhniöllä: 400m uinti (2.27/100m)+ 10km pyöräily (35,9km/h)+3km juoksu (3.43min/km) +2km loppuverr.
Ke 6,5km Himoksen huiputus (Lepopäivä)
To 72km pyöräilyä (avg 118 28km/h)
Pe 30km pyöräilyä 60min reipas ->20min (takakumi puhkesi)+ 40min kävelyä
La 3km vr +4x2km/1km pal (4.15-4.00) +3km vr =yht.19km, ilta 1km uinti
Su 101km pyörälenkki Teron ja Matin kanssa (avg 113 ka 28,2km/h)
_________________
yhteensä 38km juoksua +213km pyöräilyä

Leppälahti 11.6 ja vehkeet viimeisen päälle. 
Kulunut pari viikkoinen on ollut askel lähemmäksi eri lajien yhdistämistä (juoksu, pyöräily ja uinti) yhdeksi suoritukseksi. Ensimmäinen askel tähän suuntaan oli juoksun ja pyöräilyn yhdistäminen Stamina TC:n seuran omassa leikkimielisessä virtual cupin duathlon osakilpailussa (edellisiä olivat Leppälahti tempo sekä Kuokkalan testijuoksun 5km reitti). Duathlonissa (Stravassa) oli reitti suunniteltu Tikkakoskelle niin, että pururadalla juostaan 2km, pyöräillään n.10km Luonetjärven tietä ja juostaan jälleen 2km.

Olen seuraillut Facebookin kautta Staminan kisoja ja ajatellut osallistuvani vielä niihin. En ole tähän asti ollut seuran jäsen, mutta nyt sekin asia on hoidettu kuntoon. Mielessä on ollut Tikkakoskella 29.8 kilpailtava duatlonin SM-kilpailut, mitkä viimeistään olisivat edellyttäneet lisenssin. Seuran jäsenenä sellainenkin on nyt maksettu. JKU:n mies silti olen ja pysyn yleisurheilun puolella.

Tiistainen käväisy Tikkakoskella oli melko onnistunut. Juoksin kahden kilometrin pätkät noin 3.40 kilometrivauhtia. Juoksusta pyörään siirto olisi voinut tapahtua nopeamminkin. Lenkkarit sain nopeasti jalasta, mutta pyöräilykenkiin jalkojen laittelu kesti turhan pitkään. Olin laittanut ne kiinni valmiiksi lukkopolkimiin, mutta yllättävän vaikeaa oli pienessä liikkeessä saada jalka sujautettua kenkään.. Itse pyöräily meni arviolta 37km/h keskivauhdilla ja tuntui ihan nautinnolliselta raastaa 160 sykkeellä. Pyöräily oli melko lyhyt (n.10km) ja sen jälkeen juokseminen oli elämäni ensimmäinen juoksu pyöräilyn jälkeen. Melko pehmeällä ja kimmoisalla purulla juokseminen varmaan auttoi asiaan, koska vauhti oli täsmälleen sama kuin ensimmäisessä juoksussa. Tuntuma oli varsin tuskainen olihan alla jo kaksi lajia. Syke nousi ihan kiitettävästi 170 ja yli. Maali lähestyi ajassa 31.41. Kovimmat kaverit menivät alle 31 minuutin (Strava). Niin tai näin yhdistelmätreenien/ kisojen avaus oli suoritettu.

Torstaina lähdin vielä kokeilemaan Leppälahti tempoa Kaverilta lainatulla triatlonpyörällä. Naapurin Liamilta sain vielä lainaan aika-ajokypärän ja olin lähes varma parantavani ennätystä 19.22. Tuuli näytti tulevan edelleen pohjoisesta, mutta ajaessa mielestäni jaksoin paluumatkalla puskea aika hyvin. Jälkikäteen analysoituna watit 271w olivat korkeammat kuin aiemmin 166w. Myös keskikadenssi oli korkeampi 102 aiemman ollessa 95. Keskisykkeet olivat lähes samat 166 (165). Myös väliajat (8..52/10.20) olivat lähes samat (8.10/10.10). Yhteenlaskettu aikani oli siis kovempi, kuin Stravaan kirjautunut segmenttiaika 19.36. Tein käännöksen bussipysäkillä, joka on vähän myöhemmin kuin virallinen käännöspaikka. Lisäksi saattaa olla, että vauhti kärsi pyörittäessäni kampia normaalia tiuhempaan. Ketju ei siis ollut ns. riittävän kireällä ja vauhti optimia. Parannettavaa siis jäi ja uutta yritystä jälleen tuuttiin.

Pari viikkoa sitten ostamani märkäpuku on ollut kohtalaisen kovalla käytöllä. Uin kaksi lenkkiä viime viikolla, joista toisen kun olin matkalla Parkanoon vanhempien luokse. Pysähdyin Vesankajärven rantaan ja uin tunnin verran, mikä on minulle aika pitkä aika. Lenkin jälkeen kävin syömässä ruisleivän ja kahvin Petäjäveden Kyläsepällä ja matka jatkui. Pyöräilin Parkanossa seuraavana päivänä hyvän 100km lenkin 31km/h keskivauhdilla Kurun ja Kihniön suuntaan. Keli oli lämpöinen niin kuin koko viikolla ja nestettä kului. Oli ihan virkistävää ajella ns. syrjässä ja nauttia ajosta maisemia katsellen.

Elämäni ensimmäinen triatlon suoritettuna.
Parkanossa tuli tehtyä pieniä ulkohommia mm. trimmerillä ojien leikkuuta. Siihen nähden maanantain 3,3km uinti kulki hyvin ja jaksoin uida Kirkkojärven melkein kokonaan ympäri laitoja pitkin. Kädet olivat hieman vielä väsyneet kun seuraavana päivänä Jyväskylässä osallistuin Stamina TC:n tiistaitreeneihin. Ohjelmassa oli elämäni ensimmäinen kolmen lajin yhdistelmä =triatlon. Uinnin aikana päätin lyhentää osuutta yhteen kierrokseen ja nousta vedestä vaihtamaan pyöräilyyn tarvittavia kamoja päälle. Onnistuin siinä kolmessa minuutissa, mikä on aloittelijalle ihan ok. Pyöräily tuntui ihan hyvältä heti uinnin päälle ja pikkasen alle 160 sykkeillä menin n.36km/h. Vaihto juoksuun tapahtui nopeasti, kun ei ollut muuta kuin lenkkareiden vaihto jalkaan. Juoksu Kotalammen ympäri sujui ihan hyvin ja alun mäen kanssa ensimmäinen kilometri 4.00. Sen jälkeiset 3.38 ja 3.35. Sitten olinkin jo maalissa ja sain Garminin kellon napautettua pois päältä. Sen triatlon ominaisuus tallentaa yhteen harjoitukseen kaikki kolme lajia vaihtoineen ja on siinä mielessä näppärä laite. Hieman lisätöitä teetätti kellon pitäminen ranteessa märkäpuvun päällä uinnissa ja sen riisuminen sekä ranteeseen uudelleen kiinnittäminen ennen pyöräilyä. Uuden opettelua siis monella osa-alueella ja ainakaan vielä ei ole alkanut tympiä tavaroiden kuljettelu ja huolellinen valmistelu. Uusi kilpa-asu pitäisi tilata märkäpuvun alle pyöräilyssä ja juoksussa käytettäväksi.

Juhannusviikolla otin loppuviikosta aavistuksen verran rennommin. Keskiviikkona kävimme Hannen kanssa Himoksella kävelemässä ja pidin loppupäivän lepona. Torstaina pyöräilin Teron kanssa Tikkalaan ja takaisin. Perjantaina oli ajatuksena tempoilla tunnin verran. Menomatka Saarenmaantietä Nyrölän suuntaan kulki yli minuutin kovempaa (22.16) kuin viime vuonna (23.29), jolloin 160 keskisykkeellä 230 wateilla tykitin (nyt 150 watit 255). Tämä kieli pyöräilykunnon noususta. Ajatuksena oli asvaltin päätyttyä ilman lepotaukoa kääntyä takaisin ja jatkaa reippaan vauhdin ylläpitoa. Huomasin takakumin kuitenkin tyhjenevän ja pienen pullonsirun olevan kiinni kumissa. Otin sen pois ja kumi tyhjeni nopeasti. Pumppasin ilmaa, mutta ilma tuli nopeasti pois. Soitin Terolle, joka lupasi tulla hakemaan minut (työkalut ja paikkausvehkeet olin juuri tälle lenkille jättänyt kotiin). Käveleskelin 40min kunnes Tero haki autollaan minut ja vei kotiin. Lenkki jäi 30min mittaiseksi, mutta parempi lenkki kuin ei lenkkiä ollenkaan.

sunnuntai 7. kesäkuuta 2020

Märkäpuvulla uudelle levellille?

Ma 6km juosten töihin (132 4.57min/km), 11km töistä kotiin (136 4.59min/km)
Ti 2km (?) avovesiuinti (114 1.29min/100m)
Ke 3km juoksua + 2h pyöräilyä (50km, keskivauhti 30km/h)
To 6km Tyhy-kävely + 40min avovesiuinti (112 1.53min/100m)
Pe 6km juosten töihin (4.48min/km), 10km+5x100m töistä kotiin (4.52min/km)
La 30min uintia (116 1.41min/100m)
Su 104km pitkälenkki pyöräillen etelätuulessa (130 30.0km/h)
____________
166km pyöräilyä +36km juoksua

HEAD Tricomp Power märkäpuku
Kuluneella viikolla ostin kylmässä vedessä uidessa käytettävän märkäpuvun. Lisäksi märkkäri tekee uinnista helpompaa kannattelevuuden vuoksi. Oma uinti alkoi olla ok kantimilla ennen koronaa ja uima-hallien sulkemista. Itse asiassa olin lopettanut uinnin jo hieman aiemmin, kun olin keskittynyt pelkästään juoksemiseen. Nivusvaivan alettua ja kesän tultua alkoi tehdä mieli jälleen uimaan. Kotimme ikkunasta näkyy Jyväsjärvi ja Halssilan uimaranta on kilometrin päässä. Monta kertaa olen mielessäni uinut järvellä ja nyt tuli ajankohtaiseksi toteuttaa tuo suunnitelma.

Hommasin märkkärin Janne Virtaselta, joka kotoaan käsin myy uintivehkeitä. Vanhalle tenniksenpelaajalle sopi Head merkkinen 5mm maksimikannatteleva puhu oikein hyvin. Puku on sieltä parhaasta päästä ja toivottavasti palvelee juoksijaa pidemmän aikaa. Tarjolla olisi ollut myös swim-runiin pukua, mutta ainakaan tällä hetkellä en lämpene asialle. Puvun pukeminen on hieman oma projektinsa ja swim-run puvun olisi saanut nopeammin pois päältä kisatilanteessakin. Näillä kuitenkin mennään ja pääasia on pystyä uimaan ja ensimmäinen triatlonkisa odottelee vain itseään.

Tiistaina uin märkäpuvulla ensimmäisen kerran. Uinti tuntui ihan hyvältä ja jaksoin puoli tuntia uida. Keksin uida laiturille, joka sijaitsee noin kilometrin päässä lähellä lämpövoimalaitosta. Kävin siellä kääntymässä myös torstaina, jolloin uin hieman lisälenkkiä loppumatkasta. Lauantaina innostuin kuvaamaan Garminilla videota. Yleistuntuma märkäpuvusta on, että se kannattelee uimaria. 16 asteinen vesi ei tunnut kylmältä kuin alussa käsissä ja naamassa. Kirkkaan värinen uimalakki pitäisi näkyä mahdollisille veneellä liikkujille. Uin edelleen rannan suuntaisesti noin 20m päässä rantaviivasta ihan varmuuden vuoksi. Edessä on tulevina viikkoina lisää uintia.

Keskiviikkona hain Focus pyöräni huollosta niin, että juoksin hakemaan sen Iikan pyörävarikolta ja jatkoin saman tien pyörälenkille. Vaihdatutin pyörään kaksi eturatasta ja ns. takapakan sekä ketjut. Vaihdon kanssa hintaa tuli reilut pari sataa euroa ja ensi kerralla uskoisin selviäväni itse vaihdosta. Olen hankkinut jo takapakan irrottajan sekä ketjun katkaisijan. Torx ja kuusiokolo avaimia löytyy myös työkalupakista ja enää pitäisi vain osata vaihteiden säätö. Senkin varmasti oppisi youtube videoita katsellessa. Kehitys kehittyy tuollakin osa-alueella ja uskoisin joskus osaavani huoltaa pyörän itse.

Loppuviikosta ohjelmassa oli työmatkalenkkeilyä, lauantain uinti ja videon teko sekä hyvin palautuneena tuulisessa säässä poljettu Teron ja Liamin kanssa reilu satakilometrinen. Meillä oli alkumatkasta hyvä myötätuuli ja vielä Kuusaan kanavan kahvion kohdalla (75km) keskivauhti näytti hurjaa 32km/h. Siitä eteenpäin paluu oli vastatuuleen puskemista ja keskivauhti tippui. Sopivasti kuitenkin niin, että kotipihalla mittari näytti tasan 30km/h. Keskisyke nousi hieman korkeaksi osittain siksi, että vedin paluumatkalla poikien saadessa peesata minua. Kahvittelun jälkeen pyörä kulki todella hyvin ja ehkä se kunto on melko hyvä tällä hetkellä. Ensi viikolle olisi suunnitelmissa tehokkaampaa harjoittelua. Työviikon päätteeksi alkaa myös parin viikon kesäloma, mikä ei tunnu yhtään hassummalta se. :)

135km treeniviikko

Ma 6km juosten töihin,  9km töistä kotiin +hieronta Ti ilta 17km iltalenkki (avg 133 ka 4.30min/km) Ke aamu 7km juosten töihin, 7km töi...