sunnuntai 28. elokuuta 2022

Konttihölkkä 2022

Ma 4km töihin,  7,5km (avg 94 ka 8.10min/km) juoksukävelyä kotiin (juoksu hankalaa)
Ti 3km vr +koord. +3x80m +6x1000m/ 1,5min pal (3.25-20) +aitakävelyt/hypyt +2km vr 
Ke 50km pyöräily (avg 116 ka 28,9km/h 166w)
To 3km +koord +3x80m +10x200m/1,5min pal (33-31s) +1km vr +aitakävelyt +hypyt ylös +2km vr 
Pe 37km kevt pyöräily (avg 115 ka 28,5km/h 161w)
La 4km vr +Konttihölkkä 9km: 32.04 sija 1. (avg 170 ka 3,34min/km) +4km vr 
Su 74km pyöräilyä (avg 122 ka 29,1km/h 166w)
__________________
yht 54km juoksua 

Konttihölkkä 2022 lähtö.
Ensimmäinen juoksukilpailu kuuteen viikkoon on jälleen käyty. Juoksin nimittäin lauantaina Konttihölkän 9km. Edellisen kerran juoksin tapahtumassa (reittiennätys 31.23) 2018 Jyväskylän Kalevan kisojen jälkeen. Senkin jälkeen suunnitelmissa on ollut osallistua, mutta aina on tullut jotain estettä. 

Kisaviikko sisälsi tiistain tonnit aika hyvällä kululla. Edellispäivänä olin sen sijaan yrittänyt juosta kaksi lenkkiä saman päivään aikana. Vielä lyhyt 4km aamulenkki sujui mukavasti, mutta töistä juosten kotiin lähtiessä kantapään alueelle tuntui hieman. Pistin kävelyksi ja kiersin noin tunnin lenkin. Väliin tein pieniä hölkkäpätkiä. Jos jotain positiivista ajattelee niin palauttava päivä ainakin oli. 

En ole 1000m vetoja hetkeen juossut, mutta Vaporflyilla ne sujuivat aika rennon tuntuisesti. Kuvailin samalla videota, joka valmistui seuraavana päivänä. Keskiviikkona pyöräilin ja torstaina olin jälleen radalla. Tällä kertaa lyhyempiä 200m vetoja. Juoksin ne melko rennosti, mutta napakasti kuitenkin eikä kantapäähän tuntunut ollenkaan. Päätinkin siinä vaiheessa osallistua lauantaina Konttihölkkään. Haasteeksi osoittautui autokyydin saaminen ja vielä perjantai-iltana laittelin viestiä kaikille tutuille. Onneksi Pertti Härkönen lähti vaimonsa Pirkon kanssa ja kyyti järjestyi. 

Olimme perillä Konttimäessä (Saarijärveltä Pylkönmäelle jonkin matkaa) hyvissä ajoin ja sain kuvailtua uutta videota. Vanha juoksukaveri Jaakko tuli myös paikan päälle ja saimme juosta alkumatkasta hetken aikaa. Laitoin jalkoihin Vaporflyt, jotka rullasivat alamäkeen todella hyvin. Pääsinkin häneltä karkuun jo alkumatkasta. Reitti on todella mäkinen ja hiilikuitu kengänpohjissa auttoi siihen, ettei nilkan seutu rasittunut. Tykitin aika kovilla sykkeillä koko matkan ja ilmeisesti pyöräily on luonut aika hyvän pohjakunnon. Saattaakin olla, että syksymmällä juoksu voi kulkea aika hyvin. Yksi tavoite on ikämiesten maantie 10km 23.10. 

Konttihölkkään sattui aurinkoinen keli puolilta päivin ja maaliin tultuani oli mukava fiilistellä. Paikallinen kyläyhdistys oli järjestänyt monenlaista toimintaa ja osallistujiakin oli ihan mukavasti. Hannu Tyrväinen on järjestänyt paljon palkintoja ja jokainen osallistuja saa jotain. Itselle mukavaa oli käydä saunassa ja syödä lättyjä kahvin kanssa juoksun jälkeen. Ensi vuonna ehkä taas uudestaan!  Kuvia.

Miehet 9km

1. Miika Takala, Jyväskylän kenttäurheilijat, 32.04

2. Kalle Häkkinen, Pellon Ponsi, 36.33

3. Tarmo Hyttinen, Koiviston Kipinä, 37.06

4. Janne Häkkinen, Petoteam, 37.24

Miehet 16km

1. Jaakko Nieminen, JKU, 1.00.54

2. Hannu Mustamäki, Saarijärvi, 1.21.19


sunnuntai 21. elokuuta 2022

Työt aloitettu ja treenit jatkuvat.

Ma ap 12km +5x100m +kuntopiiri +fyssari +hieronta 
Ti 3km vr +koord +3x80m +3x2000m/1min pal a 3.30min/km) +3x80m kovaa +2km vr
Ke ilta 52km pyöräilyä (avg 125 ka 28,5km/h, keskiteho 171w)
To 3km vr +koord +4x80m +10x300m/1min pal 53s +1km vr +aitakävelyt +hypyt ylös +2km vr 
Pe ilta 62km pyöräilyä (avg 123 ka 28km/h keskiteho 160)
La Lepo
Su 87km pyöräily Tikkalaan (avg 123 ka 27km/h nousumetrejä 1099m, keskiwatit 161)
_____________
yht. 37km juoksua +202km pyöräilyä

Tauko paikalla Tikkalassa. 
Kesäloman jälkeen työt on jälleen aloitettu. Pidin vielä maanantaipäivän vapaana ja siihen sattuikin monenlaista tekemistä. Alun perin ajatuksena oli seurata vain EM-maratoneja, mutta lääkärillä käynnin jälkeen siihen osui myös magneettikuvassa ja fysioterapeutilla käynti. Magneetti ei heti kuvauksen jälkeen maailmaa mullistanut, koska tulokset tulivat vasta perjantaina. Fysioterapeutilla sain ohjeeksi vahvistaa pohkeita niin kuormitus vähenee akilleksen alueelle. 

Tiistaina ensimmäisen työpäivän jälkeen oli hieman ryytynyt olo, mutta enemmän helteet (+29c) taisivat syödä miestä kun Anssi Mustosen kanssa kiersimme Harjun rataa. Sykkeet olivat noin 5 pykälää koholla ja lopussa syke oli todella korkealla lukemassa 177. Päätinkin tyytyä kolmeen vetoon, mikä kokonaisuutta ajatelle lienee järkevää. Juoksin kuitenkin hyvällä kululla vielä 3x80m, jotka kulkivat aika napakasti. Treenin jälkeen on aina parempi mieli niin nytkin. Autossa on ilmastointi ja mukavaa on ajella sillä kotiin. Muuten kyllä verryttelisin Harjulle kotoa, mutta jalkatilanne ei ole vielä normaali. 

Keskiviikkona pyöräilemään lähtiessäni taivas oli vielä pilvetön, mutta vajaa pari tuntia myöhemmin aivan tumma niin, että autojen ajovalotkin näkyivät paremmin. Vaajakosken kohdalla tuli kunnon rankkasade, kun kotiin olisi ollut enää vajaa 10min. Kastuin siis kunnolla, mutta keli oli edelleen lämmin ja päällä poikkeuksellisesti hihaton paita. 

Torstaina Harjulla oli urheilukoululaisten viikkokisat, mutta saimme käyttää sisärataa vetojen juoksemiseen. Juoksin maltillisia 300m vetoja kymmenen kappaletta lyhyellä minuutin palautuksella. Treeni oli oikein onnistunut ja vähäisestä juoksumäärästä huolimatta juoksu kulkee kohtalaisen hyvin. Pyöräily toki hieman jumittaa ja hidastaa, mutta sekin on väliaikaista. 

Garminin rasitusnäkymiä.
Perjantaina oli hieman kuormittunut olo ja kello samaa mieltä, kun lähdin pyöräilemään. Tarkoitus oli aika maltilla pyöritellä, mutta Peurunka Vehniä väli tuli kuitenkin hieman reippailtua. Sitten alkoi kaamea vastatuuli Tikkakoskelta Jyväskylään. Tuntui, kun pyörä ei olisi mennyt eteenpäin ollenkaan. Tuuli kävi etelästä aika voimakkaasti niin kuin yleensä. Kotiin kuitenkin selvisin, mutta ensimmäinen työviikko ja treenit tekivät tehtävänsä. Päätin pitää lauantain lepopäivänä kuten pari edellistäkin. 

Lauantaina uusi Forerunner 955 suositteli kevyttä päivää tai lepoa, mikä oli samansuuntaiset kuin omatkin suunnitelmat. Huilailin aamupäivän ja katselin edellispäivän Topi Raitasen juoksua vielä uudelleen. Perjantaina tuli poikkeuksellisesti valvottua klo 23 asti, kun Muchenin EM-kisoissa Topi juoksu kultaa 3000m estejuoksussa. Myös Kristiina Mäkelä loikki hopeaa, mikä oli hieno saavutus sekin. Joka tapauksessa lauantaina en treenannut ja kävimmekin Hannen kanssa katsomassa raveja Killerillä. 

Sunnuntaille suunnittelin pyörälenkkiä pitkään. Olin ajatellut käyväni Nyrölän suuntaan menevällä Saarenmaantiellä, mutta päätinkin pyöräillä Muuramen kautta Tikkalaan ja käydä katsomassa olisiko Mehtosen kyläkauppa auki. Eipä ollut, koska oli sunnuntai ja sain nauttia ilman kahvia ja Omar munkkia omia eväitäni. Tuuli oli todella voimakas jälleen, mutta ei vaikuttanut tuohon lenkkiin kovin voimakkaasti. Suuret korkeuserot (noin 1km lenkillä) ehkä heikentävät etelätuulta. Kutsunkin lenkkiä Espanjan ympäriajon, La Vueltan, mukaan. Treeniviikko alkaa olla jälleen paketissa ja blogiteksti tässä. Alla vielä valmistunut video viime viikon sunnuntain pyörälenkistä. 

sunnuntai 14. elokuuta 2022

Lomaviikko 2/2

Ma aamu 5,5km, ip 8km+5x100m +kuntopiiri +hieronta
Ti 8km pyörällä lääkärillä käynti, aamu 5,5km, ip 12km kaupungilla käynti, ilta 3km +koord .3x80m +4x2000m/1,5min pal +3x80m +2km vr 
Ke 75km Toivakka pyörälenkki (avg 117 ka 28km/h keskiteho 153w)
To aamu 5,5km +kuntopiiri, ilta 4km vr +koord +3x80m +10x400m/1min pal 75-73s +1km vr +aitakävelyt +hypyt ylös +2km vr  
Pe 65km pyöräily (avg 109 ka 27km/h keskiteho 144w)
La Lepo
Su 123km pitkälenkki pyöräillen (avg 127 ka 29km/h keskiteho 145) 
_________
yht. 54km juoksua

Pyöräni Focus Cayo. 
Kesälomani toinen viikko lähenee loppuaan. Lomapäiviä on vielä muutama jäljellä, mutta ajatukset palailevat aina välillä töihin. Täytyy sanoa, että työntekoon liittyy tällä hetkellä positiivisia ajatuksia. Se on jo hyvä saavutus, sillä 40h viikossa työpaikalla on pitkä aika. 

Edellinen treeniviikko päättyi sunnuntain pitkään pyörälenkkiin. Maanantaina uuden viikon alkaessa tuntui jonkin verran rasitusta jaloissa. Kävin kuitenkin juoksemassa muutaman lyhyen lenkin juoksutuntuman ylläpitämiseksi. Iltapäivällä olisi tehnyt mieli enemmänkin juosta, mutta kantapään/akilleksen alueelle tuntui hieman. Päivä päättyi hierontaan. Illalla aloin miettimään tulisiko jalkaa näyttää lääkärille vaiva kun on kohta kestänyt neljä viikkoa. Sain nopean ajan heti seuraavalle päivälle ja sain näytettyä koipea asiantuntijalle. Lääkäri oli sitä mieltä, että otetaan magneettikuvat ja katsotaan mitä siellä näkyy. Myös fysioterapeutilla käynti tuli ajankohtaiseksi niin katsotaan, onko kropassa jotain korjattavaa. Useinhan on, että joku lihaskireys/ heikkous aiheuttaa vaivoja jossain päin kehoa. Juoksijalla ne ovat usein työvälineet eli jalat. 

Otin vielä ensi viikon maanantain vapaaksi töistä, jotta saisin rauhassa katsella televisiosta EM-kisojen maratoneja. Lääkärillä käynnin jälkeen tehdyt ajanvaraukset magneettikuvaan ja fysioterapeutille osuivat maanantaille, mihin aikoja oli tarjolla. Ajat olivat ensimmäiset mahdolliset. Viikko sinne tai tänne ei niinkään haittaa ja onneksi korvaavaa treeniä (pyöräilyä) pystyn edelleen tekemään. 

 Tiistaina menin Vaajakoskelle juoksemaan pitkiä vetoja hyvällä asenteella, vaikka hieman pitikin tsempata aamulla lääkärillä käynnin jälkeen. Liikuntakieltoa kun sieltä ei tullut ja itse asiassa pehmeillä vieterikengillä juokseminen ei paljoa enempää rasita ongelma-aluetta. Suunnitellusti sain juostua neljä vetoa edellisviikon kolmen sijaan. Vauhti ei edelleenkään päätä huimaa ja 3.30 vauhti teetättää tällä hetkellä töitä. Asiaan toki vaikuttaa pyöräily ja sen vaikutus juoksulihaksiin. Heikennys on onneksi väliaikainen ja kun pääsee taas enemmän juoksemaan peruskunnon pitäisi olla betoninvahva. 

Keskiviikkona kuvailin kameralla pyörälenkillä ja loppupäivä meni videota tehdessä. Aikaa niihin kuluu itse asiassa todella paljon, sillä puhelin käsittelee jokaista lyhyttä pätkää aina oman aikansa. Videohan koostuu kymmenistä pätkistä, jotka on liitetty yhteen toisella ohjelmalla (Kinemaster). 

Torstaina mietin, miten juoksu mahtaa kulkea pyöräilyiden jälkeen. Edellispäivä olisi voinut olla hivenen lyhyempi, mutta lomalla on aikaa ulkoilla ja toisaalta aikaa palautumiseen on enemmän. Ennen vetotreeniä tehtävät koordinaatiot herättelevät juoksulihaksia aina sopivasti ja tälläkin kertaa pystyin tavoitevauhteihin. Hengitys teki erittäin voimakkaasti töitä, mikä ei sinänsä ole huono asia. Se kertoo siitä, että lihakset kaipaavat happea ja hapenkulutus on ehkä noussut pyöräilyn myötä. Reisien pitäisi hieman vahvistua ja pyöräily onkin minulle jonkinlaista voimaharjoittelua. 

Vetojen jälkeisenä päivänä perjantaina olo oli varsin rasittunut samoin kuin keskiviikkona tiistain vetojen jälkeen. Pyöräilin kumpanakin päivänä reilu pari tuntia ja yritin pitää sykkeet matalalla. Pituutta pyörälenkeillä saa aika helposti ja tuleekin miettiä, mikä on sopiva matka pyöräiltäväksi. 

Viime viikon tapaan pidin lauantain lepopäivänä. Kävimme Vaajakoskella Kohinat markkinoilla, missä riitti monenmoista nähtävää. Illalla olisi saattanut ehtiä lenkille, mutta ajattelin antaa jalalle lepoa ja keskittyä seuraavan päivän pitkään pyörälenkkiin. 

Tammijärvellä kahvittelemassa. 
Mietimme sopivaa pyörälenkkiä kierrettäväksi sunnuntaina ja päätimme toteuttaa tutun ns. Kärkistensalmen lenkin. Siinä ylitämme Päijänteen hienon sillan kautta ja maisemat ovat todella hienot. Heti sillan jälkeen on kahvila, joka tällä kertaa oli kiinni (aukesi vasta klo 12). Päätimme jatkaa matkaa ja toivoa, josko joku toinen paikka löytyisi. Sellainen löytyikin Luhangan tienristeyksen jälkeen vasemmalla olevan apteekin/pankin yhteydessä olevasta pienestä kyläkahviosta. Kahvin kanssa maistui jälleen Berliinin munkki ja pyörä kulki hyvin. Myös tuuli kääntyi myötäiseksi ja keskivauhti parani. Menomatkalle osuvat Keski-Suomen jyrkimmät ja pisimmät mäet. Menimme ne melko rauhallisesti ja vastaavasti alamäkiin oli hyvä yrittää mennä mahdollisimman kovaa. Mittariin taisi jäädä sellaiset 65km/h. 

Kulunut viikko on ollut harjoituksellisesi varsin onnistunut. Tarkoituksena on lisätä juoksua pikku hiljaa, jos vain akilles/kantapää sen sallivat. Tiistaina on töihin paluu kesäloman jälkeen ja kyllähän se syksykin sieltä pikkuhiljaa tulee. 

Keskiviikon pyörälenkki: 

Viime sunnuntain 100km pyörälenkki: 

sunnuntai 7. elokuuta 2022

Lomaviikko 1/2

Ma aamu 5km, ip 8km reipasta (avg 142 ka 4.10min/km)+kuntopiiri +hieronta
Ti aamu 5km, ilta 3km vr +koord +3x80m +3x2000m/1,5min pal (vauhti 3.30) +3x80m +hypyt ylös +2km vr
Ke 56km kevyt 2h pyöräily (avg 113 ka 26,8km/h keskiwatit 141)
To aamu 5km +kuntopiiri, ilta 3km vr +koord +3x80m +10x400m/1min pal (75-73s) +aitakävelyt +hypyt ylös +2km vr
Pe 74km "rallipyöräily" Tikkalaan (avg 120 ka 26.6km/h keskiwatit 139) +rallipullakahvit
La LEPO
Su 100km Pyörälenkki (avg 119 ka 28,4km/h keskiwatit 153)
________
yht. 50km juoksua, 227km pyöräilyä

Torstaina Vaajakoskella
Lomaviikko on pyörähtänyt käyntiin ja ollaan jo viikonlopun puolella. Alkuviikosta maanantaina sain juostua lyhyen reippaan lenkin ennen hierontaa. Jalassa olivat Niken Tempo kengät, joissa on hyvä vaimennus. Sain treenistä tärkeää tietoa, että akilles/kantapää antaa paremmin treenata hyvin vaimennetuilla kengillä. 

Tiiistaina juoksin Vaajakosken kentällä 2000m vetoja. Kunto on sen verran laskenut, että 3.30 vauhti oli ihan sopivaa kyytiä. Jätin vielä kolmeen vetoon, sillä tuntemukset jalassa olisivat saattaneet kasvaa jos olisin enemmän juossut. Loppuverryttely oli hieman hankalaa, mutta muuten pehmeällä nurmikolla juoksentelu teki hyvää. Pidän muutenkin nurmikon tuoksusta ja se tuo paljon hyviä muistoja mieleen. 

Keskiviikkona pyöräilin Teron kanssa Tikkakosken lenkin. Tarkoitus oli kevyesti pyöräillä ja keskisyke jäikin sopivan matalaksi. Kuvailin treenistä videon sekä samaan videoon lisäilin omia havaintojani Garminin Forerunner 955 mallista. 

Torstaina olin toista kertaa Vaajakoskella. Tällä kertaa ohjelmassa oli 10x400m lyhyellä yhden minuutin palautuksella. Hitaan ensimmäisen vedon jälkeen 75s vauhti löytyi yllättävän helposti. Tiistain tapaan tuuli oli takasuoralla aika voimakas. Jossain vaiheessa pääsin jopa flow tilaan ja vetoja olisi voinut juosta muutaman useammankin. Valmentaja Anterolle lupasinkin juosta ensi viikolla 12kpl. 

Tällä hetkellä meneillään on jonkinlainen peruskuntokausi. Juoksukilometrejä kertyy edelleen todella vähän, mutta treeni muuten on määrällisesti aika korkeaa. Pyöräilylenkit ovat nimittäin aina melko pitkiä ja huolehtivat peruskunnon ylläpitämisestä. Juoksuvedoissa hieman tuntuu, että on jotain muutakin tullut tehtyä kuin vain juoksua. Silti, ehkä Niken Vaporflyidenkin ansiosta, juoksu on kulkenut olosuhteisiin nähden vähintäänkin kohtuullisesti. 

Jyväskylään saapuivat rallit viikonlopuksi. Omaan tekemiseen ne eivät juuri vaikuta, mutta viime vuosina on jonkin verran tullut niitä seurattua. Ensin kuuntelin ralliradiota lenkeillä ja nyt katselen myös Yle areenasta suoria lähetyksiä. Pyöräilyn kannalta on tärkeää ollut katsoa, ettei lenkki suuntaudu sinne, missä on päivän erikoiskokeet. Autotiet saattavat nimittäin olla aika tukossa eikä pyöräilijä sinne autojen joukkoon mahdu. 

Tikkala kahvitauko.
Perjantain pyörälenkki suuntautui Muuramen kautta Tikkalaan, missä pidimme Mehtosen kyläkaupalla tauon. Pääsin ensimmäistä kertaa käymään sisällä kaupassa. Jo jonkin aikaa olin siitä haaveillut. Kahvi maksoi vain 1,50e. Luulen, että kahvi keitettiin vain minua varten (Tero otti kaakaota). Omar munkit nimesin rallipulliksi päivän teeman mukaan. Hieman myöhemmin iltapäivällä erikoiskoe 8 nimittäin ajetaan aika lähellä Tikkalaa. Ehdimme siis jaloista pois. 

Tikkalaan ajaminen on mäkistä puuhaa. Reitille sattuu jyrkkiä mäkiä ja niissä saa kyllä tehdä töitä. Katsoin, että Taka-Keljon alue on 100m korkeammalla kuin Jyväskylä. Siitä syystä Ladun majan hiihtoladutkin pysyvät pidempään keväällä hyvässä kunnossa. 

Lauantaina pidin lepopäivän. Suunnittelin sen etukäteen ja myös kello oli asiasta samaa mieltä. Kuluneeseen viikkoon tuli kaksi hyvää rataharjoitusta sekä yli 200km pyöräilyä. Lauantaille oli luvattu myös vesisadetta. Rallimiehille vesisade sopii, mutta pyöräilyyn se sopii heikosti. Kävimmekin Hannen kanssa Mäntässä päiväseltään paikallista taidetta katsomassa. Vaikka en taideihminen noin muuten ole niin Mäntän taidetarjonta on kelvannut itselleni. Vielä muutama vuosi sitten siellä järjestettiin myös Serla hölkkä. 

Kuusaan Koskikahvilassa. 
Sunnuntaille suunnittelin jälleen Teron kanssa pidemmän pyörälenkin. Tuuli kävi lauantai-iltana vielä melkoisena ja suunnittelin lenkin mahdollisimman edulliseksi. Tuuli kävi idästä ja sivutuuli suurimman osan ajasta, kun pohjoiseen Laukaan suuntaan pyöräilimme. Silti tuntui, että tuuli pyörii vastatuulta tuntui olevan vähän väliä. Suunnitellusti pidimme kahvitauon Kuusaan kanavan Koskikahvilassa. Tarjolla oli Omarmunkkia niinpä otin sellaisen. 360 kamerastani loppui muistikortti kesken ja kuvailut jäivät vähiin. Uutta videota kuitenkin on tuostakin satasen lenkistä tiedossa. 100km tuli tällä kertaa yllättävän helpon tuntuisesti ilman lopun väsymistä. Aiemmin on tullut keskivauhtia katseltua enemmän ja loppumatkasta on ollut pakko koittaa olla hidastumatta. Nyt kuitenkin kohti toista lomaviikkoa ja treeniviikkoa. 

Huiliviikko 2.

Ma 3km kävellen töihin,  5,5km töistä kotiin + kuntopiiri Ti vr + Leppälahti tempo 13km: 20.10 (9.55/10.15) (avg 163 38.2km/h 255w) +vr ...