lauantai 26. marraskuuta 2022

5. treeniviikko

Ma LEPO
Ti ilta 4km vr +6x Hipposhallin kierto "Keuruun maili" (syke 155 vauhti 4min/km) +5x100m +hypyt ylös +2km vr 
Ke ilta 12km Viitatornille ja takaisin  (avg 141 ka 4.46min/km)+kuntopiiri
To ilta 4km vr +2x5x50s mäkivetoja (alku 30m vuoroloikkaa, sitten juoksua, mäen alla kevyt spurtti) +2km vr +hipposhallissa koord. +10x80m +2km vr 
Pe 6km juosten töihin, 10km töistä kotiin (avg 144 ka 4.46min/km)+kuntopiiri
La 4km vr +13km reipas (avg 150-160 4.15-4.00min/km) +1k vr 
Su 24km pitkälenkki (avg 159 ka 4.54min/km)
_____________
yht. 101km juoksua

Viitatorni -Alvar Aallon suunnittelema.
Viides harjoitusviikko saa jo miehen hymyilemään. Vaikka maanantaista tuli lepopäivä oli muu viikko harjoituksellisesti onnistunut. Tiistaina juoksin tuttua Hipposhallia kiertävää pyörätietä. Pesäpallostadionin rakentamisen vuoksi liikennejärjestelyitä on hieman muutettu. Parkkipaikat ovat pienentyneet ja urheilutalon päädyn kohdalla olevaa tietä on siirretty. Käytännössä Hipposhallin sivulla oleva parkki on noussut suosioon ja autot kääntyvät pyörätien yli. Hyvin autokuskit huomioivat juoksijoita, mutta pientä tilanahtautta on. 

Hipposhallin kiertäminen sujui mukavasti 155 sykkeillä 4.00 vauhdilla ja pikkasen alle. Vauhti on jälleen pikkasen parempaa kuin viikkoa aiemmin eli kunnon nousun voi selkeästi havaita. Tähän tahtiin kun harjoitusviikkoja tulee viikko toisensa jälkeen voi mies olla jo keväällä kunnossa. 

Keskiviikkona ohjelmassa oli ns. palauttava lenkki ja keksin juosta keskustan suuntaan ja kuvata videota. Kohteeksi otin Viitaniemen Viitatornin. Viitaniemessä sijaitsee lisäksi hyvää hiekkatietä juostavaksi ja kumpuileville nurmialueille saisi järjestettyä vaikka SM-maastot. Kisakanslia voisi olla vaikka Viitaniemen koululla. 

Torstaina oli jälleen onnistunut treenit ja uudet Asicsin paksupohjaiset Novablast3 toimivat hyvin. Alkuun oli noin 30m vuoroloikkaa ja siitä juoksu jatkui saman tien mäkivetona. Antero oli alun perin ehdottanut loikkimista vetojen lopuksi, mutta suosittelin toisin päin suorittamista. Juoksu kulki ihan kivasti ja viimeisen vedon viimeisen 10s aikana oli jo ns. räkäposkessa tunne sykkeen lähentyessä lukemaa 170. Sekunnin murto-osan ajan fiiliksenä oli juoksun hurma ja tuska. 

Perjantaina oli kaksi kevyttä lenkkiä ja hieman jo ajattelin saisinko 100km juoksuviikon taas kasaan. Tavoite alkoi näyttää realistiselta kun lauantai aamusta (klo 8) juoksin seurakaveri Jonathan Kilpelän kanssa. Hän oli Helsingistä asti tullut käymään Keski-Suomen pääkaupunkiin ja pitihän sitä herätä aamusta aikaisin. Tapasimme klo 8.15 satamassa, mistä lenkki jatkui noin 4.15 vauhtia mukavasti jutellen. Välillä vauhti läheni 4.05 vauhtia ja hieman juoksu alkoi jo tuntua työläältä. Hyvin kuitenkin juoksu pysyi kasassa New Balancen Fuellcel lenkkareilla. Reilusti alle 4min vauhtia ei  aamukankeudessa enää loppumatkasta päässyt, mutta kilometrejä kertyi hyvin. 

Sunnuntaina lähdin pitkälle lenkille periaatteessa palautuneena, kun edellisestä lenkistä oli vuorokausi kulunut. Silti jalat olivat jo hieman valmiiksi rasittuneen tuntuiset. Uudet Asicsin Novablastit pitivät askeleen kohtuu kevyenä koko matkan. Verrattuna aiempiin suosikkeihin New Balancen 880 malleihin jalat olivat aina rasittuneemman tuntuiset. Tapasin Tero Sillanpään noin puolessa välissä lenkkiä ja juoksimme yhtä matkaa jonkin matkaa. Sykkeenmittaus tapahtui tällä kertaa ranteesta ja ehkä viileä käsi/ranne tekivät sen, että keskisykkeeksi tuli hurja 159. Pitänee jatkossa talvella käyttää sykevyötä niin kellon rasituksen mittaus ei mene sekaisin. Loppuviikon kilometrien mätön ansiosta sain tällekin viikolle sata juoksukilometriä kasaan maanantain lepopäivästä huolimatta. Jatketaan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

viikko 3.

Ma 6km juosten töihin,  12km töistä kotiin (avg 138 ka 4.52min/km) + kuntopiiri Ti ilta 3km +koord +3x80m + 8x1000m /1min pal (a 3.25min/k...