sunnuntai 6. marraskuuta 2022

2. treeniviikko

Ma 4km töihin, +9km +5x100m töistä kotiin (avg 133 ka 4.56min/km) +hieronta
Ti 3km vr +5xHarjun kierros reipasta (n.4.10 rannesyke 160) +10x100m +2km vr 
Ke LEPO
To 3km vr +koord +5x30m vuoroloikkaa mäkeen +2x10xporraskävelyä (Harjun portaat, puoleen väliin saakka) 5min sarjapalautus +1xjuosten portaat ylös asti +5min vr +2x10x100m rullaukset (välissä 3x5 hypyt ylös) +2km vr 
Pe 4km juosten töihin, 9km (avg 130 ka 5.05min/km) töistä kotiin 
La 3km +9km reipasta (n.4.10 rannesyke 150) +1km vr +kuntopiiri
Su 20km pitkälenkki (rannesyke avg 146 ka 4.56min/km) +5x30m polvennostojuoksua
___________
yht. 87km juoksua 

Tulevan kauden toinen treeniviikko on paketissa. Ensimmäisellä viikolla pidin sunnuntain pidemmän lenkin vielä lyhyenä, mutta nyt sitkuttelin koko 20km matkan juosten. Jalassa oli tutut New Balancen 880 mallit, jotka äkkiseltään tuntuivat hieman kovilta. Olen viime aikoina juossut peruslenkit Sauconyn Endorhineilla ja lauantain reippaan New Balancen Fuellcell SuperCompeilla, joista kummassakin vaimennusta riittää. Lihasten pitäisi tottua iskutukseen, mutta toisaalta treenimäärät on vielä syytä pitää maltillisina. 

Tiistaina juoksin reipasta Harjun maastoissa, joissa riittää sopivasti ylä- ja alamäkeä. Tärkeää on myös pehmeä alusta. Rannesyke näytti 160 lukemia 4.10 vauhdissa, mikä oli ihan riittävää vauhtia tällä kertaa. Yskin jonkin verran treenin jälkeen ja valmentaja Antero oli sitä mieltä, että lauantain Kuokkalan testijuoksu on vielä syytä jättää väliin. Kovemmassa vauhdissa keuhkot joutuvat huomattavasti kovemmalle ja koronan jälkeen ei ole syytä ottaa riskejä. Perinteisesti olen ollut kisoissa aina kun siihen on ollut mahdollisuus, enkä ole niin stressannut huonoista kisatuloksista. 

Keskiviikkona oli suunniteltu lepopäivä. Torstaina olin jälleen Harjulla, kun nousimme Harjun uusittuja ja valaistuja portaita. Ajatuksena on kävellä hyvällä ryhdillä ja hyvällä pakaran työskentelyllä. Syke ei niin nouse kuin juostessa, mutta voimanhankintakeino tuo portaiden nouseminen onkin. 

Viikon toinen vauhtikestävyyttä kehittävä osio oli lauantaina, kun jälleen kiersin Jyväsjärven. Tällä kertaa aloitin reippailun aiemmin 3km jälkeen ja pyrin pitämään vauhdin tasaisena. Ilokseni sain huomata vauhdin vakioituvan 4.10 paikkeille, mikä on jo viikon takaisesta astetta parempaa. 

Olen miettinyt hiilikuitulevyjen vaikutusta juoksuun ja tullut siihen lopputulokseen, että ainakin etureisiin ne ottavat. Maanantain hieronnassa Arto Pasanen totesi etureisien olevan aika kireällä. En siis suosittelisi ns. pomppukengillä juoksemista jatkuvasti. Fuellcell kengillä saa muuten kimmoisan askeleen ja juoksu tuntuu teknisesti hyvältä. Juoksu ei ole ollenkaan kyntämistä kuten tänään sunnuntain lenkillä tavallisilla lenkkareilla. 

Olen käyttänyt viime aikoina paljon aikaa Youtube kanavani parantelemiseen. Olen luonut soittolistoja ja arvelen katsojan löytävän ne. Olen luokitellut pian kaikki 500 videota johonkin luokkaan ja sitä kautta toivon kiinnostuksen kasvavan. Kova työ on ollut myös lisätä jokaiseen videoon linkki mihin blogitekstiin video liittyy. Moniin olen lisännyt myös linkin treeniin. Myös tuloksia olen lisännyt kilpailuvideoihin. Lauantaina tein videon, missä kerroin kanavasta ja toivon sen katsottuaan lukijan saavan jälleen hieman parempaa käsitystä blogista ja videoista. Ei muuta kuin ensi viikkoa kohti!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

5. treeniviikko

Ma LEPO Ti ilta 4km vr + 6x Hipposhallin kierto "Keuruun maili"  (syke 155 vauhti 4min/km) +5x100m +hypyt ylös +2km vr  Ke ilta 12...