maanantai 18. huhtikuuta 2022

SM-maantie 2022 Rauma DNS (=did not start)

Ma 6km juosten töihin, töistä kotiin 11km  (avg 140 ka 4.16mi/km)+kuntopiiri +hieronta
Ti  ilta 20km +5x100m (avg 133 ka 4.29min/km)
Ke ilta 4km vr +koord +5x100m +4x500m/2min pal ("3min vauhtia") +3x200m +4x80m+ 3km vr 
To 6km juosten töihin, töistä kotiin 9km +5x100m (avg 127 ka 3.23min/km)+päkiähyppyjä +kuntopiiri
Pe ap 10km +5x100m (avg 128 ka 4.36min/km)
La -> Raumalle, missä 6km vr kisareitillä+3x1min kisavauhtia
Su LEPO
____________
yht. 84 km juoksua

Koko talven harjoittelun piti huipentua kevään SM-puolimaratoniin. Treeneissä vauhdit nousivat samaa vauhtia kunnon kehittymisen myötä. Hyviä viitteitä juoksukunnosta antoi kuukausi sitten juostu maantiekymppi Vantaalla. Karhu-viestissä juoksemisen jätin väliin ollakseni hyvässä vireessä Raumalla. Aina eivät kuitenkaan asiat mene niin kuin on itse suunnitellut. 

Kisaviikko on aina jossain määrin tulevan viikonlopun odottelua. Toisaalta siitä nauttii, kun tietää että työ on tehty ja pieni keventely tuo kisavireyden esille. Toisaalta odottelu voi olla hieman hermostuttavaa ja moni aloittelija tekeekin virheitä harjoittelussa. Kokeneempi tietää, että kunnon nousun suhteen ei ole ihmeitä tehtävissä ja ainoastaan pieni virittely voi auttaa kisasuoritukseen. Itsellä se on ollut vähän nopeampien ja lyhyempien vetojen juoksemista. Vauhtikestävyyspuolen hoidin edellisviikon lauantain kympin kovemmalla treenillä. Varsinaisella kisaviikolla ei mielestäni tarvitse vauhtikestävyyttä juurikaan tehdä. 

Antero laittoi tiistaille hieman normaalia pidemmän lenkin, jonka juoksin edellispäivän hieronnan pehmittämillä jaloilla. Kulku oli hyvä ja koitin vain malttaa sykkeissä ja vauhdeissa. Työpäivän päälle tehtynä puolipitkä lenkki otti ehkä hieman etureisiin vaikka seisomatyötä en töissä teekään. Seuraavana päivänä kulku oli kuitenkin ihan hyvä ja pystyin juoksemaan tavoitevauhteja aika rennolla fiiliksellä. 

Torstaina hölkkäsin töistä kotiin pikkasen normaalia reippaampaa lenkkivauhtia, mutta perjantaina oli enää yksi lenkki ja lauantaina matkustaminen Raumalle. Pääsiäisen juhlapyhät sattuivat sopivasti kisaviikonlopulle ja sai nukkua normaalia pidempään. Uni on maistunut viime aikoina normaalia paremmin, mutta hieman ihmettelin olotilaani lauantaiaamuna. Tuntui, kun olisin tulossa kipeäksi. Edellispäivänä en tehnyt mitään ihmeellistä, mutta saatoin saada kylmää kun pidimme asuntomme parvekkeen ovea auki. Laitoin kyllä aika pian villasukat jalkaan, mutta ehkä myöhään..

Matkustin valmentaja Anteron kyydillä Raumalle vähän ristiriitaisin fiiliksin. Elättelin toiveita, että olotila normalisoituisi yön aikana, mutta nukuin huonosti ja leposyke oli normaalia korkeampi. Varsinaisesti kuumetta ei ollut edelleenkään, mutta mies ei ollut 100% kunnossa. Päätös olla starttaamatta oli loppujen lopuksi helppo eikä asiaa tarvinnut arpoa yhtään. Päätöksen tein aivan itse ja Antero ymmärsi tilanteen. 

Kisapäivänä olimme paikalla heti nuorten lähdöistä alkaen. Olin ajatellut kuvaavani 360 kameralla kisoja ja nyt siihen avautui mahdollisuus koko päivän edestä. Monesti ennenkin olen siirtänyt harmituksen kilpailemattomuudesta kameran linssin taakse ja uskon monen muun tekevän samoin. Sain mielestäni aika hyvää materiaalia kuvattua ja videoiden teko alkoi puhelimella välittömästi paluumatkalla. Videon ensimmäisen osan sain valmiiksi jo lauantaiaamusta. 

Raumalle oli mielestäni järjestetty hyvä reitti, joka suosi nopeita juoksuaikoja. Omasta ja Anteron mielestä olisin 1.10 aikaan pystynyt treenien ja Vantaan juoksunkin perusteella. Ennätys ei olisi ollut kyseessä, mutta ihan hyvä aika 4-kymppiselle kuitenkin. Nyt tavoite siirtyy 1-2 vuodella eteenpäin ja tilanne saattaa olla silloin ihan toinen. Hyvää puolimaratonia, missä saisi porukassa juosta ei taida toista olla heti tarjolla ja SM-maastotkin ovat jo kolmen viikon päästä Nakkilassa. Toivottavasti silloin on vähän onnistuneempi matka Satakuntaan tiedossa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Viikko 20

Ma 6km juosten töihin, töistä kotiin 2km + 5km reipa s +3km vr +5x100m (avg 140 ka 4.10min/km) + kuntopiiri Ti ilta 7km +3x1min kisavauhti...