sunnuntai 2. elokuuta 2020

Ei Kalevalaisia tänäkään vuonna

Ma ap 8km+5x100m+ 15min kuntopiiri, 1,4km uinti (avg 115 2.21min/km)
Ti aamu 7km+5x100m, 4km+koord+ 5x100m+ 5x1000m/min pal (3.40-30) +2km vr
Ke aamu: hieronta, ip 1km uinti (2.21min/100m)
To 6km+5x100m, aamulenkki, ilta 4km +koord +5x100m+ 12x400m/1,5min pal (75-74s) +3km vr+ aitakävelyä
Pe 65km pyöräilyä (avg 116 ka 28,8km/h 167w)
La 1km+10km reipas (4.15-05)+1km + 10min kuntopiiri
Su 122km pyörälenkki (avg 121, 160w, 28.6km/h)
___________________
yht. 61km juoksua + 187km pyöräilyä

Kuluneella viikolla oli käyttökatko Garminin nettipalveluissa. Treenit eivät siirtyneet kellosta Connect-palveluun muutamaan päivään ja maailma tuntui olevan sekaisin. Omaan tekemiseen asia ei juurikaan vaikuttanut. Opettelin siirtämään treenit Stravaan suoraan kellon/mittarin muistista ja sain samalla harjoiteltua asioita tietokoneella. Ohjeen löysin seuraamani Dcrainmakerin blogista. Sivuilta löytyy monenmoista testiarviota ja esim. Garminin takatutkaa ostaessani perehdyin sivustoon. Myöhemmin olen löytänyt Youtubesta Videoneuvoksen kanavan. Sama henkilö pitää myös supersuosittua Velogi pyöräilykanavaa, mistä olen löytänyt hyviä pyöränrassausvinkkejä. Oma youtube kanavani kannattaa ottaa seurantaan. 

Kesäloman ensimmäinen viikko alkoi kaksijakoisesti. Oli mukava nukkua pitkään ja olla menemättä töihin kahdeksaksi. Tavoitteena oli lisätä juoksemalla tehtyjä treenejä. Olenkin jo jonkin aikaa käynyt taas valmentaja Anteron tiistain ja torstain treeneissä. Pidemmät vedot ovat kulkeneet aika hitailla vauhdeilla, mutta olen ollut tyytyväinen, että leikattu polvikin on antanut juosta ongelmitta. Pieniä ongelmia sen sijaan loman alkaessa toi lihaskireydet kropassa. Olin ajatellut palauttavien päivien ja uinnin riittävän nelikymppisen kropan palautumiseen. Hetken siltä tuntuikin, mutta loman alkaessa hartiat olivat jumissa ja samoin kuin pakaran/alaselän lihakset. Nämä näkyi juoksuvauhdeissa ja varsinkin pidemmissä vedoissa. Jonkinlaisen huipentuman koin tiistaina, kun 3.40 vauhtinen tonnin veto teetätti töitä. Jumitilan lisääntyessä samaan aikaan alkoi tuntua myös SI-nivelen alueella hermojomotusta. 

Keskiviikon hieronta teki melko hyvää, mutta oli selkeästi vielä liian vähän. Uinti teki hyvää hartialihaksille, mutta ukko oli edelleen tukossa. Torstain nelisataset kulkivat periaatteessa ihan hyvin, mutta viimeisissä vedoissa tuntui vasemmassa lonkankoukistajassa. Lisäsin venyttelyn osuutta ja parina päivänä otin muutaman buranan. 

Lauantaina uskaltauduin lähteä juoksemaan tämän kesän ensimmäistä tv-reipasta. Vauhtikestävyystaso on tällä hetkellä todella huono ja mies hengästyy jo päälle neljän minuutin vauhdissa. Juoksusta tekee hitaanlaista varmasti myös lihasjumit. Positiivista asiassa on, että syke ei paljon yli 150 nouse reippaillessa. Tavoitteena olisi saada koneeseen enemmän vauhtikestävyyttä juosten. Niillä se kunto nousi keväälläkin ennen nivusvaivan alkamista.  

Viikonlopun mukavin lenkki oli Teron kanssa pyöräilty 122km lenkki. Kävimme alkumatkasta Saaremaantietä polkemassa ja käännyimme takaisin asvaltin päättyessä. Sitten jatkoimme suunnitellusti Höytiän suuntaan, mutta hetken mielijohteesta päätimme pysähtyä Ranssin Kievariin munkkikahville. Siellä ei varsinaista kahviota ollut, vaan synttäripäivät jollekin asiakkaalle. Ystävällinen myyjä kuitenkin möi meille pannukahvit ja tuoreet munkit, jota söimme naama hymyssä ulkosalla. 

Kuluneella viikolla selvisi, että Kalevan kisoihin ei ole urheilijana asiaa tänäkään vuonna, sillä 33min alitus kympillä ei olisi mahdollista tällä kunnolla. Se olisi tiennyt 3.20 kilometrivauhtia, mikä tällä hetkellä ei ole mahdollista. Katsotaan, miten loma jatkuu ja miten kesän kääntyessä ehtoopuolelle kuntotilanne muuttuu. Hyviä kisoja on tarjolla syksyllekin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Viikko 20

Ma 6km juosten töihin, töistä kotiin 2km + 5km reipa s +3km vr +5x100m (avg 140 ka 4.10min/km) + kuntopiiri Ti ilta 7km +3x1min kisavauhti...