sunnuntai 25. heinäkuuta 2021

Kaksi viikkoa treeniä

Ti 5km vr +koord +5x80m +6x1000m/1min pal (3.25-20) +10x100m henkseleitä nurmella +4km loppuverr. 
Ke 5km juosten töihin, töistä kotiin 10km (127 ka 4.48min/km)
To 5km vr+koord +5x80m +10x400m/400m pal (75-73, vika 68)+aitakävelyä +hypyt ylös  +4km loppuverr
Pe LEPO
La 2km +12km reipasta (160 sykkeellä n.3.40min/km)+2km 
Su 25km pitkälenkki (avg 136 ka 4.27min/km)
_________________
yht. 113km juoksua

Ma 6km juosten töihin, töistä kotiin 12km (avg 126 ka 4.42min/km)+kuntopiiri
Ti 5km vr +koord +3x80m +4x2000m/2min pal (3.16/15, 3.20/3.16, 3.17/3.16, 3.17/3.08) syke 164-166+8x80m +aitakävelyä +hypyt ylös +4km loppuverr. 
Ke 6km juosten töihin, töistä kotiin 10km (avg 139 ka 4.34min/km)+hieronta
To 5km +koord +5x80m +10x200m/2min pal (ka 32-31s) +aitakävelyä+hypyt ylös +4km vr
Pe 5km juosten töihin, töistä kotiin 11km (avg 128 ka 4.33min/km) +kuntopiiri
La 20km 4min vauhtia (avg 146 ka 4.00min/km)
Su 26km pitkälenkki (avg 139 ka 4.29min/km)
________________
yht. 133km juoksua 

Taas on parisen viikkoa reenailtu. Ensimmäisellä viikolla tappohelteet jatkuivat ja pakko oli ottaa lepopäiväksi perjantai. Matkustin silloin junalla vanhempien luo Parkanoon, missä tapasin myös sisaruksiani. Toisella viikolla kelit olivat taas inhimillisemmät ja välillä mittari näytti selkeästi alle hellerajan. 

Viikko alkoi tonnin vedoilla ja valmentaja Antero ei ollut tällä kertaa paikalla kellottamassa aikoja. Fiilis juoksuun ei ollut kaikista tuorein ja tyydyin hieman maltillisempiin vauhteihin, mutta pidin palautuksen vain minuutissa. Antero oli jälleen kellottamassa torstain treenissä. Nelisataset tossuilla eivät kulkeneet edelleenkään erityisen vauhdikkaasti. Viimeisessä sain pientä puristusta aikaiseksi ja veto tuli 68 sekuntiin. Keli oli kuuma ja +30 taisi olla mittarissa. 

Viikonlopuksi lähdin tosiaan Parkanossa käymään. Tein siellä lauantaina ihan kohtalaisen hyvä reippaan lenkin. Juoksin asvaltilla tuttuja teitä. Kovin tasaista ei Parkanossa ole ja enemmän loivaa ylä/ alamäkeä aina. Lähdin liikkeelle hieman liian aikaisin aamupalan jälkeen ja se vaikutti hieman treeniin. Tavoitteena oli pitää syke 160 tuntumassa ja se onnistui aika hyvin. 

Sunnuntaille oli merkattu pidempi 25km lenkki. Se tietää maratontreenien alkaneen. Tähän asti sunnuntain lenkit ovat olleet 20km mittaisia. Otin lenkille mukaan Garminin kameran ja sain tehtyä mielestäni ihan hyvän videon. Reitti oli hiekkatietä koko matkan ja edestakaisena reittinä se on ihan mukava juosta. 

Toisella treeniviikolla avainharjoitukset olivat tiistain kahden tonnin vedot, jotka vedin tällä kertaa Niken Vaporflyillä. Mitään hillitöntä kulkua ei ollut edelleenkään, mutta 3.15 vauhti tuntui mahdolliselta, joskin vauhti seilasi jonkin verran. Viimeisen vedon lopussa pääsin Eemil Helanderin peesiin ja sain lopussa kehiteltyä jonkinlaista kiriä. 

Toinen ratatreeni oli ohjelmassa torstaina, jolloin hieronnan palauttamilla jaloilla ja Dragonfly piikkareilla juoksu kulki etusuoran myötätuulessa rennosti 31-30 aikoihin. Juoksu oli hyvän tuntuista ja juoksijaa hymyilytti treenin aikana. Se on aina hyvä merkki ja enemmänkin saisi nauttia perustekemisestä. Arkisin vain työnteko pikkasen väsyttää ja treenit ovat välillä peruspuurtamista. 

Viikonloppu tuli vastaan jälleen melko nopeasti ja sain nukkua hyvät ja pitkät yöunet. Lauantaina oli mukava pidempi reipas lenkki, joka kulki helpohkosti 4min vauhtia. Toki rasitusta kertyi matkan edetessä, mutta kovaa puristusta ei tarvinnut lähteä kaivamaan. Sain tehtyä kellontarkkaa työtä ja tavoitevauhti täyttyi sopivasti. 

Sunnuntaille helteet palasivat uudelleen ja puolilta päivin suoritettu lenkki oli kropalle aika ankara. Sykkeet nousivat treenin edetessä ja vaikka tuntuma oli melko hyvä kertyi rasitusta aika lailla. Yksin juostuiksi lenkeillä on aikaa miettiä ja maratonia ajatellen siinä treenataan myös pääkoppaa. Työmatkoilla kuuntelen kuulokkeilla esimerkiksi Runners high podcasteja

Tällä viikolla tuli juoksukilometrejä ihan kivasti 133km. Ensi viikolla valmistaudutaan seuraavan viikon ratakymppiä varten (4.8 Turussa). 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

135km treeniviikko

Ma 6km juosten töihin,  9km töistä kotiin +hieronta Ti ilta 17km iltalenkki (avg 133 ka 4.30min/km) Ke aamu 7km juosten töihin, 7km töi...