maanantai 17. tammikuuta 2022

Viikko 2/2022


Ma 6km juosten töihin, 12km töistä kotiin (avg 128 ka 4.47min/km) +hieronta
Ti 3km vr +koord +5x80m avarit +8x1000m/1min pal 3.30-25 +6x80m kovaa +aitakävelyt +hypyt ylös +4km vr 
Ke 6km juosten töihin, 10km töistä kotiin (avg 130 5.43min/km)+kuntopiiri
To 4km vr +koord +5x80m +15x400m/1min pal (75s-73s) +6x80m kovaa +aitakävelyt +hypyt ylös +3km vr sisällä
Pe ilta 12km kevyttä (avg 127 ka 4.47min/km)+kuntopiiri +sauna
La 16km tv-reipas n.4min/km  (avg 145 ka 4.13min/km)+3x100m loiva mäki +päkiähyppyjä 
Su 30km pitkälenkki (avg 131 ka 4.50min/km)
_____________
yht. 128km juoksua

Vuoden toinen treeniviikko oli varsin onnistunut. Kropassa tuntui hieman väsymystä, mutta sain puskettua läpi tärkeät hallitreenit. Maanantain hieronnan keventämillä jaloilla tonni kulkivat itse kellotettuna juuri suunniteltua tavoitevauhtia. Tuntuu, että kunto olisi jälleen mennyt pikkasen eteenpäin. Muistaakseni kesälläkään en alkukesästä päässyt paljoakaan kovempaa vauhtia. Täytyy todeta, että 43v alkaa jo näkyä treenivauhdeissa. Periksi ei kuitenkaan anneta ja tavoitteena on olla edelleen kilpailuissa mahdollisimman hyvässä kunnossa. Yksi tavoite tuli viikolla, kun maantiejuoksun SM-kilpailut ilmoitettiin olevan tänä vuonna Raumalla. 

Torstain nelisataset sujuivat myös tavoitevauhtia ja lopussa oli vähän jopa pelivaraa. Kropan lämmetessä juoksu muuttuu helpommaksi ja juoksu sujuvammaksi. Hötkyily ei siis auta ja vauhdit pitää suunnitella kuntotason ja iän mukaan. Antero on aika hyvin osannut huomioida asian ja treeniohjelmat tuntuvat olevan juuri sopivia. Vauhdeista on jouduttu tinkimään, mutta toisaalta tulostaso on pysynyt tyydyttävällä tasolla. 

Aamulenkin väliin perjantaina oli hyvä asia. Näin palautumiseen jäi enemmän aikaa ja illan saunalenkki tuntui mukavalta vaihtelulta arkisessa aherruksessa. Kävin kääntymässä Vaajakoskella ja tuntui hyvältä istuskella saunassa työviikon jälkeen. Kelit muuttuivat loppuviikkoa kohti (to) plussan puolelle, kun vielä maanantaina pakkasta oli yli -20c. Huomasin jäädyttäneeni jossain vaiheessa hieman naamaa, sillä poskessa oli punainen kohta. Joka talvi olen myös nenänpään jäädyttänyt, mutta katsotaan olisiko siitä tällä kertaa välivuosi :)

Lauantaille oli treeniohjelmaan merkattu pidempi reipas. Jalat eivät olleet täysin palautuneet, kun lenkille lähdin. Lisäksi kelit olivat jäiset torstain plussakelien jälkeen. Hiekkaa oli kylvetty onneksi riittävästi ja se oli ottanut hyvin jäähän kiinni. Keväämmällä hiekka taitaa upota jäähän auringon alkaessa päivällä lämmittämään. Saa nähdä loppuuko talvi lyhyeen tänä vuonna, sillä ensi viikolle on jälleen luvassa aika lämpimiä kelejä. 

Sunnuntaina suunnittelin kuvaavani jälleen 360 kameralla. Keli oli mukavan aurinkoinen eikä kameran kantaminen koko lenkin ajan tuntunut ylivoimaiselta ajatukselta. Suuntasin lenkkini vaihtelun vuoksi Laajavuoren suuntaan ja sain kuvattua mielestäni ihan hyvää materiaalia. 30km on edelleen aika pitkä matka juostavaksi, mutta hieman normaalia hitaampaa vauhtia juosten matka taittui aika mukavasti. Viikon juoksusaldoksi tuli samalla 128km. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Viikko 20

Ma 6km juosten töihin, töistä kotiin 2km + 5km reipa s +3km vr +5x100m (avg 140 ka 4.10min/km) + kuntopiiri Ti ilta 7km +3x1min kisavauhti...