lauantai 9. marraskuuta 2019

Viikko 46.

Ma 1,5km uintia sykevyöllä (pienilla tauoilla, 25m allas, avg 121)
Ti 4km juosten salille +35min Lewell sali +4km kotiin
Ke  40km sisäpyöräilyä (sis. 2x20min reipasta) (Zwiftin mittaamana 45km)
To 7,5km työmatkapyöräilyä,  13km sauvajuoksua (avg 130 keskivauhti 5.46min/km)
Pe n.1,5km uintia (45min) +sauna
La 3,5km vr +6x Laajavuoren päälle nousu (4.XX, 4.46, 4.53, 4.44, 4.44, 4.30) (max syke 179, 800m matka, 80m nousua) +3,5km loppuvr
Su 50km =2h pitkälenkki
_________________
 XX

Antero ja Miika sekä Kalevan Malja
Kulunut viikko on ollut aika ratkaiseva polvivaivan kannalta. Kävin nimittäin maanantaina näyttämässä polvea ortopedille, joka suositteli pientä leikkausta kun aikakaan ei ole hoitanut sitä kuntoon. Kyseessä on saman tyyppinen pieni operaatio kuin akillesjänteille tehdään eli poistetaan arpikudosta ja elvytetään jänteen verenkiertoa. Kyseessä pitäisi olla nopeasti paraneva haava. Ehkä viikon verran joudun olemaan töistä pois ja tuleehan samaan väliin joululomakin. Hommat on siis nytkähtämässä eteenpäin ja tälle kertaa positiiviseen suuntaan.

Maanantaina käytin ensimmäistä kertaa sykevyötä uidessa. Uusi Garminin sininen vyö pysyy hyvin ihossa kiinni ja kestää kloorivettäkin. Vyö tallentaa sykkeen vyöhön ja treenin jälkeen siirtää ne kelloon. Olin hieman yllättynyt, että uidessa sykkeet on lähellä samaa kuin juostessa. Pidin pieniä palautuksia altaan päässä ja ratkaisu oli ihan hyvä. Näin kroppa saa pienen huilin ja tekniikka pysyy kasassa paremmin uinnin aikana.

Tiistaina oli perinteinen käväisy salilla juosten. Juoksu tuntui aika hyvältä ja varsinkin salin jälkeen kotiin päästyäni jaloissa oli hyvä fiilis. Ehkä voiman hankinta onkin kannattava juttu.

Viime aikoina käytössä ollut traineri
Keskiviikolle suunnittelin reippaampaa treeniä. Kropassa tuntui pientä väsymystä töiden jälkeen, mutta pyöräily kotona sisätiloissa maistui aika hyvältä. Tein kaksi noin 20min vauhdikkaampaa pätkää, joiden aikana yritin tehdä Garminin FTP testiä, missä watteja nostetaan tasaiseen tahtiin. Luulen Garminin mitanneen watteja aluksi trainerista ja siksi watit olivat alhaiset. Toisessa pätkässä taas kesken treenin ohjasin Garminia lukemaan watteja polkimista. Saatoin onnistua siinä, mutta mielestäni watit jäivät siinä taas liian alhaisiksi ja sykkeet laskivat. Sain kuitenkin jonkinlaisen treenin tehtyä ja ei ollut ainakaan tylsää pyöräillä sisätiloissa. Siirsin Garminille Zwiftillä mittaamanin treenin sekä Garminin pyöränmittarin treenin. Ennen treeniä selvitin vielä, miten Garmin alkaisi lukemaan vauhteja trainerista. Saatoin siinä onnistuakin, sillä treenin keskivauhti oli 28km/h paikkeilla. Zwiftillä taas ajelin välillä alamäkeen 60km/h!

Torstaina kävin sauvojen kanssa juoksemassa suunnitellusti. Ostin viime lauantain treenin jälkeen Prismasta uudet Exelin (ei excel..) sauvat. jotka ovat 5cm pidemmät (130cm). Piikit ovat uudet ja purevat paremmin jäiseen maahan. Halssilan purulla juostessa jalassa oli vielä lenkkarit. Perjantain aikaan sateli lunta noin 10cm ja keli muuttui hetkessä talviseksi. Työviikon päätteeksi käynti uimahallilla oli ihan mukavaa ja mukavaa oli treenin jälkeen siirtyä JKU gaalaan yliopiston päärakennukseen. Valmentaja Antero oli normaalisti paikalla ja näin tapahtumassa muitakin tuttuja. Vuodesta 2007 JKU on ollut kotiseurani. You tubeen tulee mahdollisesti joskus videota gaalasta. Tuollainenkin kanavalta löytyy.

Lauantaina oli edessä sauvarinne nro 3. Olen alkanut pitämään tuosta piinaavasta Laajavuoren päälle noususta. Syke nousee jyrkkään mäkeen noustessa ja tunne on sama kuin juoksisi tasavauhtista kovaa (ehkä kuten tonneja). Syke nousi tänään 179 lukemaan, mikä on todella korkea minulle. Ensimmäiset kaksi pysyin Sini Alusniemen vauhdissa. Jäin seuraavassa kolmessa aina hieman hänestä, mutta viimeisessä puristin sen mitä koneesta oli irti otettavissa. Loppuaika oli  omalla kellolla 4.30 tuntumassa lumesta huolimatta, kun viime viikolla viimeinen veto oli 4.33. Strava kertoo aikaa kuluneen 4.22, millä pääsen kaikkien aikojen listalla sijalle 11. Katsotaan pystynkö vielä ensi viikolla parantamaan aikaa.

Kuvailin tänään Garminin Virb kameralla videon sauvarinne treenistä. Kuten kuvista näkyy keli oli aika talvinen, mutta se ei menoa hidastanut. Vieressä ensilumen ladulla hiihdettiin jo ja on vain ajan kysymys, milloin itseäkin alkaa tehdä mieli ottaa sukset käyttöön.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Viikko 20

Ma 6km juosten töihin, töistä kotiin 2km + 5km reipa s +3km vr +5x100m (avg 140 ka 4.10min/km) + kuntopiiri Ti ilta 7km +3x1min kisavauhti...