lauantai 21. marraskuuta 2020

Perustreeniä

Ma 14km +3x20s mäkeen + (avg 125 ka 4,48min/km) +Timon hieronta
Ti 4km +5x2,2km Sataman kierros myötäpäivään +koord +5x100m +4km vr 
Ke 6km juosten töihin, 12km töistä kotiin (avg 127 ka 4,46min/km)+ 10min kuntopiiri
To 3km +2x4x50s Kyllön mäkeen +3km +hallissa koord +10x80m +aitakävelyä +2km vr
Pe juosten töihin 6km, töistä kotiin 14km+5x100m ( avg 129 4.41min/km)
La 2km+12km tv-reipas (syke 150 vauhti 4min/km) +1,5km vr
Su 23km pitkälenkki +drone kuvailua (video seuraavassa päivityksessä)
_________
128km juoksua

Testijuoksun jälkeen kropassa tuntui hetken aikaa kovemmilla tehoilla juokseminen. Jalat sen sijaan tuntuivat hyviltä ja ajattelin jo, että maanantain hieronnalle ei ole tarvetta. Jalat alkoivat kuitenkin sopivasti tuntumaan tukkoisilta, kun töiden jälkeen kävin lenkillä ennen Timo Taipaleen (2.26 maraton) hierontaa. Hän on eläköitymässä loppuvuodesta ja voin vain kiittää häntä hyvästä lihashuollosta vuosien varrella. En tarkkaan muista, milloin aloin hänellä käymään, mutta tämän vuosituhannen puolella kuitenkin. Timo on omalta osaltaan ollut kannustamassa kilpaurallani hänen ansiostaan olen juoksijana saavuttanut sen mitä olen. Kuten hyvin tiedämme lihashuolto on paljon muutakin kuin lihasten käsittelyä. Tällä tarkoitan tunnin käsittelyn aikana käytyjä keskusteluja. Itse en ole tykännyt olla tuppisuuna ja kokeneemmalta entiseltä maratoonarilta on paljon tukea ollut saatavilla. 

Tiistaina oli perinteiset reippailut sataman 2,2km lenkillä. Sain puhuttua Valtterin kaveriksi kiertämään lenkkiä tällä kertaa vastakkaiseen suuntaan kuin yleensä. Tuuli oli todella kova ja 4min kilometrivauhti tuntui sopivalta. Yritin pitää sykkeen mahdollisimman pitkään 150 tuntumassa. Viimeisen kierroksen juoksin hieman kovempaa 8.05 aikaan (3,38min/km), jolla Stravassa saa pitää ykköspaikkaa. Vastapäivän kierrossa (normaali kiertosuunta) ajalla 8.07 olen vasta kolmannella sijalla. Katsotaan josko keväämmällä Antero antaisi luvan juosta kovaa niin voisi kaunistella tilastoja. 

Keskiviikkona oli vielä syksyisen lämmintä kun juoksin Huhtasuon pururataa pitkin töistä kotiin. Arvelin lenkin olevan vuoden viimeinen, milloin "hiihtoladuilla" juoksen. Niin mahdollisesti onkin, sillä perjantaina sateli vuoden ensimmäiset lumet. Mietin hieman, miten tossu pitää lauantain reippaassa, mutta huoli osoittautui aiheettomaksi. Jyväsjärven pyörätiellä oli suurimmassa osassa hiekkaa lumen alla eikä 4min vauhtiseen reippaaseen tarvinnut aivan täysillä ponnistaa. Pidin sykkeen 150 tuntumassa, johon saa jonkin verran tehdä töitä. Tietojeni mukaan niin sanotun alaveekoon tekeminen kehittää juoksijaa hyvin. Kovempia tehoja tehdään sitten vasta lähempänä kisoja. 

Torstaina mäkivetojen jälkeen Valtteri kuvasi juoksutekniikkaani mistä oheinen kuva. Vasemman polven jänteen putsauksen jälkeen kantapää pyörii pakaran kautta lähes yhtä hyvin koin oikea jalka. Tämä tietää ihan hyvää sen puolesta, että juoksu on kohtuu tasapainoista. Katsotaan mitä lumi ja pakkaset tekevät kropalle, mutta ainakin tällä hetkellä näyttää hyvältä. Torstain lyhyissä ja jyrkässä Kyllön mäessä Anteron ohjeena oli juosta pitkällä askeleella tehokkaasti pakaroita käyttäen. Ohje oli ihan hyvä, sillä juoksu kulki ihan hyvin loppuvedoissa ja vielä perjantain työmatkalenkeillä. 







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mikkelin talvijuoksusarja

Ma 6km juosten töihin, töitä kotiin 10km +5x100m +hieronta Ti 4km+ 5x2,2km sataman kierros +koord + 5x100m +4km vr =20km Ke lepo To 4km v...