sunnuntai 9. helmikuuta 2020

Teivo cup Tampere

Ma 4km salille +20min sali + 4km kotiin +hieronta
Ti 3km vr + koord.+4x80m avarit +8x1000m/1min pal (3.53, 45, 42, 43, 41, 40, 37 ja 29) +4x80m +2km vr
Ke  1,5km vapaauintia (26,40/1km)+10min lilluttelua
To LEPO
Pe 4km töihin, 10km töistä kotiin+15min kuntopiiri
La 4km vr+pari kiihdytystä +Teivo cup Tampere 5km: 19.03 (3.43, 41, 58, 4.02 ja 3.36) +3km vr
Su 25km hiihtoa (avg 129 ka 5.29min/km)
_____________
50km juoksua

Teivo cupin loppusuoraa
Talvi puksuttaa menemään eteenpäin hyvää tahtia. Samoin etenee myös polven kuntoutuminen ja se, miten hyvin se alkaa kestämään jälleen juoksua. Oleellista juoksun lisäämisessä tässä vaiheessa on mielestäni sopiva rytmitys. Viikolla Hipposhallissa tapahtuvat kovat harjoitukset nostavat kuntoa ja suorituskykyä. Viikon muut harjoitukset enemmänkin palauttavat. Sunnuntain pitkälenkki on kehittävä harjoitus sekin ja ainakin tässä vaiheessa etenen sen hiihtämällä.

Sain tällä viikolla valmentajalta treeniohjelman eli luottoa alkaa löytyä siihen, että tästä miehestä saa vielä juoksijan. :)

Maanantaina kävin puntilla hieman kyykkäämässä ja keskivartaloa tekemässä. Heti sen jälkeen oli hieronta ja ajattelin mielenkiinnolla seurata, miten seuraavan päivän tonnit hallissa kulkevat. Ne kulkivat ihan hyvin ja jaksoin jo kahdeksan vetoa. Treenien puolesta ei ollut ns. tykkipäivä vaan ihan perusjyräystä. Olisin ehkä jaksanut kymmenen vetoa, mutta jalat olisivat kipeytyneet ehkä liikaa. Nytkin pohkeet ym joutuvat aika koville. Tämä johtuu joko neljän kympin rajapyykin ylittämisestä tai siitä, että jalat eivät ole saaneet niin paljon iskutusta viime aikoina ja siksi kipeytyvät aiempaa herkemmin.

Keskiviikkona palauttelin jalkoja ja tein peruskestävyyttä uimalla noin 50min. Jaksaisin vapaata uida ehkä kaksikin kilometriä, mutta jo kilometrin uinnin jälkeen käsistä alkaa olla puhti aika vähissä. Eteenpäin mennään kuitenkin uinnissa ja pidän sitä ohjelmassa ainakin kevääseen saakka.

Torstaina pidin lepopäivän pitkästä aikaa. Kun aloittelin joulun aikoihin reenailemaan en sen jälkeen ollut pitänytkään kokonaista huilipäivää. Ns. kevyitä päiviä ohjelmassa oli toki ollut. Ajatuksena oli saada kroppa hyvään iskuun lauantaina. Perjantaina hölköttelin töihin ja sieltä kotiin. Kyseessä oli ensimmäinen työmatka juoksentelu piitkään aikaan. Yhtään hassumpi vaihtoehto ei sekään. Kropassa tuntui tiettyä hitautta kotiin juostessa, mutta arvelin sen johtuvan vasta sataneesta lumesta. Saattoi johtua myös työviikon rasituksista.

Perjantaina matkustimme pienellä porukalla Teivoon, joka Ylöjärveen kuuluvana saattaa olla Tamperetta nykyään. En ole ihan varma, mutta Teivo on tuttu paikka vuosien ajalta. Katsoin tilastoista juosseeni 2/2002:16.59, 2003:16.27, 2006 akillesleikkauksen jälkeen 18.17 ja 12/2008 parhaan aikani 16.09. Nyt toiveessa oli pystyä 3.30 kilometrivauhtiin, mikä olisi tietänyt 17.30 loppuaikaa.

Teivoon päästyämme jouduimme toteamaan pyörätien auraamattomuuden ja että yön aikana oli tullut pari cm uutta lunta. Vaihdoimme nastakengät jalkaan, mutta pito ei ollut niilläkään erityisen hyvä. Startti tapahtui tuttuun tapaan kuten raveissa 1, 2, aja. Hetken aikaa juoksu tuntui todella hyvältä ja olin kärjessä. Melko pian alkoi jo painamaan kropassa ja hengitys teki kovasti töitä. Jouduin rentouttamaan juoksua ja päästämän ohi juoksijoita. Ohittelu jatkui koko menomatkan ja harmikseni kääntöpaikan (2,5km) tonni oli jo 4min/km luokkaa. Jälkikäteen sykettä katsoessa mies teki tasaisella rasituksella töitä, vauhti vain tippui. Neljäs kilometri onkin loivaan mäkeen ja jos sitä ei jaksa juosta niin voi voi. Piristyin hieman viimeisellä kilometrillä ja jätätin paria kaveria. Loppuaika 19.03 (puoliväli 9.18) jäi kauas tavoitteesta.

Kuvailin koko kisan action kameralla ja koitin pitää pääasian mielessä eli hyvän mielen siitä, että polvi kestää jälleen juoksua. Kuukauden- parin päästä juoksukunto on jo huomattavasti parempi ja täytyy tässä vaiheessa vain keskittyä matkan tekoon eli treenaamiseen.

Tulokset: 
Kaikkien aikojen tilasto

Teivo cup 8.2.2020 5km

1.17:41Kuisma JoonasTeSt
2.17:43Hopeasalo LassiTeSt
3.17:44Nyyssönen JuhaKylve
4.17:46Hytönen JoonasRaU
5.17:51Niemi JanneJanakkalan Jana
6.18:09Niemelä OttoTeSt
7.18:12Niemi AkiTeSt
8.18:25Mahlamäki JoukoLLuja
9.18:32Mattila SamuliHämeenlinnan Tarmo
10.18:35Manninen JuusoTaJut
11.18:39Rintala ErkkiTP
12.18:40Rinne TomiYlöjärvi
13.18:42Honkala SamiTeSt
14.19:03Takala MiikaJKU
15.19:10Tuomisto TuomoMetsätyöt Tuomisto
16.19:14Myllymäki MarkusTriTeam226
17.19:21Korpi HannuSulkavan Sudet
18.19:23Tiri AnttiManyOne
19.19:31Lehtonen MattiVaajaKu
20.19:33Hevonoja JaniKylve


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Satasen viikko

Ma 6km juosten töihin, 10km+ 20min sali +2km Ti 3km vr + koord +4x80m +8x1000m/1min pal (3.46, 39, 40, 42, 44, 43, 39, 26) (max syke 18...