sunnuntai 12. marraskuuta 2023

Treeniviikko 3 ja JKU gaala

Ma LEPO
Ti ilta 4km +Satama 5x2,2km kierros (n.3.50-40 syke 150->160)) +10x100m +4km vr 
Ke 6km juosten töihin, 12km töistä kotiin (avg 136 ka 4.44nim/km) +penkille nousuja +kuntopiiri
To ilta 5km vr +Kyllön mäki 2x5x50s/ hölkkä/4min pal +2km vr +Hipposhallissa 10x80m +hypyt ylös +2km vr 
Pe 6km juosten töihin, 13km töistä kotiin (ka 4.48min/km) +3x40 pohkeille nousuja 
La 3km +reipasta 5x6min/1min pal (150-160 4-3.40) +3km vr 3x40 varpaille nousuja
Su 25km pitkälenkki (ka 4.40min/km)
_______________
yht. 113km juoksua

Edellisviikon talvikelien jälkeen lumet alkoivat sulaa seuraavalla viikolla. Pyörätiet tulivat niin hyvään kuntoon, että tiistaina oli järkevää juosta ulkona. Parisen vuotta sitten olimme ensimmäistä kertaa satamassa juoksemassa 2,2km kierrosta. Silloin Hippoksen alueella tehtiin tietöitä (tunnelia) ja tuttu 1,6km kierrosta ei voinut juosta. Nyt alueella tehdään tietöitä. 

Olen tehnyt Stravaan mittapätkän, minne kierrokset tallentuvat. Sataman kahvilan kohdille on tullut pyörätien pätkä ja varsinainen kierros on saattanut hieman lyhentyä. Vaihtoehtona on antaa mittapätkän olla sellaisenaan tai tehdä uusi ja poistaa vanha mittapätkä. Nyt kilometrivauhdit tallentuvat hieman liian kovina. Joka tapauksessa juoksu kulki ihan hyvin ja kiristämisen varaa vielä on. Antero uskollisesti huuteli kierrosvauhteja, jotka olivat 10s nopeampia kuin pari viikkoa sitten. 

Keskiviikkona oli perus työmatka lenkkeilyiden päivä. Maanantaina olin pitänyt lepopäivän treeniohjelmassa kun niin luki. Tein silloin videon juoksemistani Pohjoismaiden mestaruusmaastoista 2007-2009. Vaikka mainittavaa menestystä ei tullut niin hyviä muistoja ja valokuvia kuitenkin. Silloin ei tullut videoita vielä kuvailtua ja muistikortin tilavuus taisi olla suurin rajoittava tekijä. Digipokkareita oli siihen aikaan monilla, kun kännyköiden kamerat eivät olleet vielä erityisen hyviä. Nykyään pokkareita ei käytä enää kukaan ja kännykoiden kameroiden laatu on erinomainen. 

Torstaina oli hyvä sarja lyhyitä mäkivetoja Kyllön terveysasemalle johtavalla tiellä. Olemme siinä vuosikausia jo juosseet, kun aiemmin vetojen pituudet olivat pidempiä ja suorituspaikkana Savelan risteyksestä Kyllön ta:lle päin. Pidempi veto on kyllä raaempi pidemmän keston vuoksi, mutta lyhyempi veto kehittää ehkä enemmän juoksuaskelta. Ainakin uskoisin, että sitä treenillä tavoitellaan. Eli tehokasta askellusta ja pakaralla työskentelyä. Treenin lopuksi juoksin hallilla rullauksia, jotka kulkivat ihan hyvin Asicsin Kayanoilla. 

Perjantaina oli jälleen työmatkalenkkeilyä ja illalla ihan mukavaa ohjelmaa JKU:n palkitsemisgaalan merkeissä. En ole osallistunut tapahtumaan koronan tulemisesta lähtien eli vuodesta 2019. Etukäteen arvelin porukan vaihtuneen, mutta tuttuja oli edelleen paljon paikalla. Jäin vielä toimitsijoiden illanviettoon ja mahdollisesti hallikaudella tekee mieli osallistua toimitsijan tehtäviin. 

Lauantaina oli miellyttävä harjoitus, kun yhtäjaksoisen kovemman juoksun sijaan treeni oli pilkottu 5x6min pätkiin 1min palautuksella. Vauhti saattoi olla aavistuksen verran parempaa, mutta kokonaisrasitus jäi hieman alhaisemmaksi. Normaalisti marraskuun puolivälissä olisi ollut perinteinen testijuoksu, mutta tänä vuonna sitä ei harmittavasti järjestetä ollenkaan. 

Säätiedostusten mukaan talvi tekee uudelleen tuloaan. Sunnuntaina maa olikin valkoinen heti aamusta ja muutama sentti lunta. Lenkkari piti kuitenkin ihan hyvin ja lumi vaimensi askelta. Juoksin hyvän 25km pitkän lenkin vanhaa tuttua reittiä, missä sataman kohdalla tavataan lenkkiporukkaa ja yhdessä jatketaan ns. Palokan lenkki. Viime vuosina ei lenkkikavereita enää ole ollut, mutta pidän hyviä muistoja yllä ja odotan, että hidastun riittävästi niin voin +5min/km keskivauhti porukoihin mennä. Vaajakosken kuohulla ja Hippoksen maratonkerholla on lenkkiporukoita, mutta JKU:lla ei. 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Neljä viikkoa operaatiosta

Ma ap 60min vesijuoksua  Ti 20min sali 40min sisäsoutua  Ke 60min sisähiihto  To 6km kävely (10,32km/h)  Pe 20min sali 40min sisäsoutu ...