sunnuntai 25. helmikuuta 2018

Viikot 7. ja 8. sekä Kuokkalan tetijuoksu

Ma 8km juosten töihin + 15km töistä kotiin
Ti 6km juosten Hippokselle +koord+5x80m +5x2000m/200m hölkkäpal. (6.56, 6.66, 6.53, 6.49, 6.33)+ 10x80m +3km verr. =23km
Ke 6km juosten töihin, 10km töistä kotiin +hieronta
To LEPO
Pe 8km juosten töihin, 15km kotiin +50 penkille nousua-> Parkanoon
La 6km aamulenkki, 12km kiihtyvä +loppunosto +2km (4.26,3.50,4.13,3.44,3.54,4.01,3.48,3.47,3.38,3.49,3.56,4.01,4.00) (avg 148, ka 3.58min/km)
Su 22km
___________
yht. 124km

Ma 8km juosten töihin, 13km töistä kotiin +50 penkille nousua
Ti 6km juosten Hippokselle +koord +5x80m +8x1000m/200m pal (3.23,21,19,15,16,13,12,05) +2x200m (32, 32)+5x100m +3km vr =23km
Ke 6km juosten töihin, 12km kevyttä +hieronta
To 4km+ 6x2min mäkivetoja/hölkkäpal. (2.07-1.56 =4min vauhtia 3.3% vai 9% mäkeen) 2km +5x100m
Pe 8km juosten töihin, 9km töistä kotiin
La 4km kisaverr. Kuokkalan testijuoksu 10km: 35.3 (3.32, 29, 23, 40, 27, 32, 37, 25, 41, 26) +4km
Su 27km pitkälenkki
_________________
yht. 139km

Kulunut pariviikkoinen on jo ollut ns. normaalia treeniä. Takareisi parani yllättävän nopeasti ja penikkakaan ei sen koommin vaivannut kun oli mennyt ohi. Kestävyysjuoksijan arki saattoi siis jatkua. Viikolla 7. otin hieronnan keskiviikkona melko hyvin menneiden edellispäivän kaksitonnisten jälkeen. Seuraavana päivänä kroppa oli väsyneen tuntuinen aamusta ja jo silloin päätin pitää lepopäivän. Työpäivän jälkeen ilta sujui kotona mukavasti sohvalla maatessa ja Korean olympialaisia katsellessa. Illan mittaan tuli hieman huono omatunto väliin jätetystä parin kympin lenkistä. Kävin kuitenkin saunassa, joka normalisoi pikkasen kroppaa ja nukuin hyvin yöni.

Loppuviikosta matkustin kotiin Parkanoon vanhempia ja veljen perhettä tapaamaan. Kroppa oli valmis taas juoksemaan. Harmikseni teiden auraus ei ollut parhaalla mallilla ja lumiset tiet hieman polanteilla. Lauantain reippaassa oli vaikeaa löytää kohtaa, missä saisi lenkkarin pitämään. Siihen nähden sain pidettyä yllättävänkin hyvää vauhtia yllä. Ilman pientä keventelyä ja lihasten hyvää virettä jalat olisivat menneet varmasti tukkoon. Sunnuntaina passasinkin pikkasen lenkin pituudesta, sillä illaksi oli tiedossa kohtuu pitkä ajomatka Jyväskylään ja istuskeleminen ei aina tee hyvää juoksun rasittamille jaloille. Nyt kuitenkin matka taittui mukavasti ja seuraava viikko pyörähti mukavasti käyntiin. Edessä olisi testijuoksuun valmistava viikko.

Tiistain tonneissa oli melko hyvä kulku päällä ja edellispäivänä tehdyt penkille nousut varmaan auttoivat asiaan. Sellaisten 3.14-20 vauhtien ylläpito onnistuu kohtalaisen helposti, mutta sitä kovempiin saa jo tehdä enemmän töitä. Toivomuksena on, että vauhdit parantuvat kunnon kohotessa tässä kevään mittaan.

Päätin kevään kunniaksi aloittaa verryttelyn vetoihin juoksemalla kotoa Hippokselle. Tällä tavalla saan hieman enemmän keräiltyä kilometrejä eikä se olisi pois vetojen vauhdeistakaan. Keskiviikolle otin lyhyen ajan sisään toisen hieronnan ja lihakset olivat tosi kireällä. Siihen nähden seuraavan päivän mäkivedot menivat hyvin. Jalat olivat vielä löysänä hieronnan käsittelystä eikä ollut järkeä juosta vetoja enempää tai huomattavasti kovempaa.

Lauantain Kuokkalan testijuoksussa oli pakkasta. Klo 10 jälkeen auton mittari näytti -17, mutta lähtöhetkellä puolilta päivin oli pikkasen lämpimämpää ja aurinko lämmitti reitin varrella jossain kohti. Etukäteen ajattelin passata pikkasen vauhdeista pakkasen vuoksi ja uskoin pystyväni 3.30 vauhtiin kohtuu rennosti. Kilometrin väliajat olivat suunnilleen toivottua. Huomasin takareisien väsyvän toisella 5km kierroksella. Syynä oli joko mäkivedot tai kylmyys. Askel tuntui lyhenevän matkan taittuessa, mutta muuten juoksu kulki ihan kivasti. Kova pakkanen vaikutti myös siihen, että loppumatkasta vatsa alkoi jöllöttää ja yritin hengittää syvemmin. Vauhti oli kuitenkin säyseää ja mahdollisuus kokeilla hengityksen muuttamista. Niin tai näin, mukava testijuoksu ja aurinko paisteli koko viikonlopun kauniisti.

Keski-Suomen Talvijuoksusarja 4/5
Kuokkala, Jyväskylä 24.2.2018

M 5 km

1. Valtteri Konttinen JKU   19.09
2. Seppo Puttonen Vaajakosken Kuohu 20.12
3. Harri Eränen  IF Länken  20.31
4. Timo Taipale  Vaajakosken Kuohu 21.39
5. Mika Lönnqvist Vaajakosken Kuohu 21.42
6. Mauno Vehviläinen Vaajakosken Kuohu 22.08
7. Mika Näpänkankangas Suunta-Jyväskylä 22.11
8. Jussi Mäkelä  Saarijärven Pullistus 22.39
9. Seppo Veid  Vaajakosken Kuohu 23.37

M 10 km

1. Miika Takala  JKU   35.38
2. Matti Kärkkäinen JKU   36.59
3. Matti Lehtonen Vaajakosken Kuohu 40.03
4. Jukka Eskelinen Vaajakosken Kuohu 40.12
5. Harri Lamminsivu Jyväskylä  40.23
6. Juha Toivonen Vaajakosken Kuohu 40.42
7. Mika Hyppönen Hippoksen Maratonkerho 46.37

N 5 km  

1. Christina Mishica JKU   20.09
2. Aino Mäkelä  Saarijärven Pullistus 23.13
3. Jaana Kiminkinen JKU   23.19
4. Elsa Näpänkangas Suunta-Jyväskylä 23.24

N 10 km

1. Tiina Alhonen Vaajakosken Kuohu 40.56
2. Elina Heikkinen JKU   48.12
3. Elina Virkkunen Vaajakosken Kuohu 48.25

lauantai 10. helmikuuta 2018

Viikot 5. ja 6.

Ma 6km juosten töihin, 11km töistä kotiin
Ti 4km vr +koord+5x80m+ 8x1000m/2min hölkkäpal. (3.27, 28, 23, 23, 24, 22, 22 ja 14)+10x80m++hypyt+ 2km vr =yht. 20km
Ke 1km+12km hiihtoa +1km
To 4km+koord +3x80m +3x60m kovaa/2min pal/5min pal (takareisi kipeyti 9. vedossa..) +4km vr
Pe 4km sauvakävellen töihin + 5km (=40min) sauvakävellen järven poikki kotiin
La 1km +13km hiihtoa +1km
Su 1km+19km hiihtoa +1km, ilta 6km kokeilulenkki+100 penkille nousua
_________________
115km (sis. 44km hiihtoa)

Ma 8km juosten töihin, 12km lenkki +hieronta
Ti 4km ve+3x80m +yksi kokeiluveto-> takareisi ei kestänyt -> 3km vr. =10km
Ke 1km+15km hiihtoa +1km
To 11km kiihtyvä (->4min/km) +puntti (takareisiä 3x15) +rullauksia +aitakävelyä+hypyt +3km vr
Pe 6km juosten töihin, 17km töistä kotiin
La 2km+12km tv-reipas (4.10,04, 9x3.55-58, 3.53)+2km vr
Su 27km pitkis
____________________
116km

Edellisen blogipäivityksen yhteydessä kirjoitin alkaneesta penikkavaivasta. Se oli ajoittain todella ilkeä ja ajattelin jo vaivan pitkittyvän. Viikolla viisi juoksin kokeilumielessä töihin ja testasin jalan kuntoa. Olin ostanut Hokan Cliftonit ja pääsin testaamaan niitä tiistain tonneissa. Jalka kesti kuusi tonnia ihan kivasti ja päätin jättää siihen. Laitoin kuitenkin uudet kengät jalkaan ja testasin juoksia niillä. Juoksutekniikka muuttui sen verran, että säären etuosaan ei kohdistunut niin paljoa rasitusta ja juoksin pari tonnia lisää hyvällä fiiliksellä. Seuraaavana  päivänä keskiviikkona päätin kuitenkin hiihdellä.

Torstaina oli nopeuspäivä, jolloin tarkoitus on juosta teräviä kuusikymppisiä ja sitä kautta hakea nopeutta kinttuihin. En arvannut niiden olevan kovaa jaloille. Vedot sujahtivat ihan kivasti Alexia seuraillessa ja ainakin omasta mielestä jalat liikkuivat liukkaasti. Yllättäen yhdeksännessä vedossa vasemmassa takareidessä tuntui kipua loppuvaiheessa vetoa. Tiesin heti takareiden revähtäneen vaikka niin ei ole koskaan mulle käynyt. Kerta se on kuitenkin ensimmäinenkin. Lopputreeni meni harmitellessa ja kevyttä hölkkää tehdessä.

Perjantaina kävelin sauvojen kanssa töihin ja sain urheiltua edes jotain. Töistä kotiin palatessa oikaisin Jyväsjärven poikki, joka kestää jo hyvin. Uutta lunta oli satanut reippaasti ja syke nousi jonkin verran reippaillessa. Ilta meni Hippoksella raveissa, mikä on mukavaa puuhaa sekin. Lauantaina ja sunnuntaina hiihtelin sekä tein yhden videon. Lauantaina tuli lisäksi kulutettua aikaa Hipposhallilla yu-kisoja seuratessa. Valokuvasin samalla JKU:lle kuvia ja se on mukavaa puuhaa se.



Viikko 6 alkoi vaihtelevin fiiliksin. Maanantaina juoksin töihin ja mietin ottaisinko hieronnan. Päätin kysäistä Timolta ja häneltä järjestyi aika. Juoksin pikkupakkasessa toisen lenkin ja juoksu tuntui kulkevan oikein hyvin. Välillä kävin lämmittelemässä Hipposhallissa. Hieronta tuntui menneen perille eikä kropassa ollut pahemmin kireyksiä missään. Uskottelin takareidenkin jo olevan täysin kunnossa.

Tiistaina verryttelin normaalisti Aleksin ja Valtterin kanssa ulkona. Tuttujen koordinaatioliikkeiden jälkeen laitoin vetotossut jalkaan ja juoksin muutaman avausvedon. Takareisi ei tykännyt hyvää, mutta ajattelin edelleen pystyväni juoksemaan tonnin vetoja. Heti ekalla kierroksella takareittä juimi ja jätin vedot juoksematta. Ei siis yhtäkään vetoa. Turha reissu hallille. Koitin hölkötellä pikkusen, mutta harmitus oli päällimmäisenä. Onneksi olin jo ehtinyt hiihtolenkkejä tehdä ja ajatus seuraavan päivän hiihtelystä lohdutti hieman.

Melko yllättäen torstaina olin jälleen Hippoksella, kun en kehdannut Anterolle sanoa etten tulisi. Verryttelin poikien kanssa ja jatkoin ulkona juoksua poikien mentyä jo hallin puolelle. Kiihdyttelin vauhtia pikku hiljaa ja juoksu tuntui toimivan hyvin. Sain aikaiseksi lyhyen reippaan lenkin. Olin jo etukäteen päättänyt meneväni punttisalin puolelle takareittä vahvistamaan. Liike tuntui tekevän hyvää ja palasin hallin puolelle, missä tein muutaman kokeiluluontoisen rullauksen. Parempaan päin.

Perjantaina töistä kotiin juostessa sain lenkkikaveriksi Jaakon ja juoksu sujui oikein mukavasti. Mittariin tuli jopa 17km eikä kroppa tykännyt pahaa. Sen vuoksi uskalsinkin suunnitella lauantaille reippaampaa lenkkiä. Se sujuikin oikein mukavasti sen jälkeen kun telkkarista oli ehtinyt seurata Krista Pärmäkosken pronssitaistelua Pjongjangin skiatlonissa. Hengitys teki paljon töitä siihen nähden, että vauhti oli vain naftin alle 4min/km. Mies alkoi myös väsyä loppuvaiheessa. Hyvä treeni kuitenkin ja tästä on niin sanotusti hyvä jatkaa. Kevät etenee ja valoisan aika lisääntyy.


Kuokkalan testijuoksu 2/5

Ma 10km kevyt juoksulenkki +10x100m Ti 4km +Hipposhalli: koord+ 5x2000m /200m hölkkäpal (3.40/km, syke 165) +10x100m+hypyt +3km vr Ke L...