lauantai 10. helmikuuta 2018

Viikot 5. ja 6.

Ma 6km juosten töihin, 11km töistä kotiin
Ti 4km vr +koord+5x80m+ 8x1000m/2min hölkkäpal. (3.27, 28, 23, 23, 24, 22, 22 ja 14)+10x80m++hypyt+ 2km vr =yht. 20km
Ke 1km+12km hiihtoa +1km
To 4km+koord +3x80m +3x60m kovaa/2min pal/5min pal (takareisi kipeyti 9. vedossa..) +4km vr
Pe 4km sauvakävellen töihin + 5km (=40min) sauvakävellen järven poikki kotiin
La 1km +13km hiihtoa +1km
Su 1km+19km hiihtoa +1km, ilta 6km kokeilulenkki+100 penkille nousua
_________________
115km (sis. 44km hiihtoa)

Ma 8km juosten töihin, 12km lenkki +hieronta
Ti 4km ve+3x80m +yksi kokeiluveto-> takareisi ei kestänyt -> 3km vr. =10km
Ke 1km+15km hiihtoa +1km
To 11km kiihtyvä (->4min/km) +puntti (takareisiä 3x15) +rullauksia +aitakävelyä+hypyt +3km vr
Pe 6km juosten töihin, 17km töistä kotiin
La 2km+12km tv-reipas (4.10,04, 9x3.55-58, 3.53)+2km vr
Su
____________________
89km

Edellisen blogipäivityksen yhteydessä kirjoitin alkaneesta penikkavaivasta. Se oli ajoittain todella ilkeä ja ajattelin jo vaivan pitkittyvän. Viikolla viisi juoksin kokeilumielessä töihin ja testasin jalan kuntoa. Olin ostanut Hokan Cliftonit ja pääsin testaamaan niitä tiistain tonneissa. Jalka kesti kuusi tonnia ihan kivasti ja päätin jättää siihen. Laitoin kuitenkin uudet kengät jalkaan ja testasin juoksia niillä. Juoksutekniikka muuttui sen verran, että säären etuosaan ei kohdistunut niin paljoa rasitusta ja juoksin pari tonnia lisää hyvällä fiiliksellä. Seuraaavana  päivänä keskiviikkona päätin kuitenkin hiihdellä.

Torstaina oli nopeuspäivä, jolloin tarkoitus on juosta teräviä kuusikymppisiä ja sitä kautta hakea nopeutta kinttuihin. En arvannut niiden olevan kovaa jaloille. Vedot sujahtivat ihan kivasti Alexia seuraillessa ja ainakin omasta mielestä jalat liikkuivat liukkaasti. Yllättäen yhdeksännessä vedossa vasemmassa takareidessä tuntui kipua loppuvaiheessa vetoa. Tiesin heti takareiden revähtäneen vaikka niin ei ole koskaan mulle käynyt. Kerta se on kuitenkin ensimmäinenkin. Lopputreeni meni harmitellessa ja kevyttä hölkkää tehdessä.

Perjantaina kävelin sauvojen kanssa töihin ja sain urheiltua edes jotain. Töistä kotiin palatessa oikaisin Jyväsjärven poikki, joka kestää jo hyvin. Uutta lunta oli satanut reippaasti ja syke nousi jonkin verran reippaillessa. Ilta meni Hippoksella raveissa, mikä on mukavaa puuhaa sekin. Lauantaina ja sunnuntaina hiihtelin sekä tein yhden videon. Lauantaina tuli lisäksi kulutettua aikaa Hipposhallilla yu-kisoja seuratessa. Valokuvasin samalla JKU:lle kuvia ja se on mukavaa puuhaa se.



Viikko 6 alkoi vaihtelevin fiiliksin. Maanantaina juoksin töihin ja mietin ottaisinko hieronnan. Päätin kysäistä Timolta ja häneltä järjestyi aika. Juoksin pikkupakkasessa toisen lenkin ja juoksu tuntui kulkevan oikein hyvin. Välillä kävin lämmittelemässä Hipposhallissa. Hieronta tuntui menneen perille eikä kropassa ollut pahemmin kireyksiä missään. Uskottelin takareidenkin jo olevan täysin kunnossa.

Tiistaina verryttelin normaalisti Aleksin ja Valtterin kanssa ulkona. Tuttujen koordinaatioliikkeiden jälkeen laitoin vetotossut jalkaan ja juoksin muutaman avausvedon. Takareisi ei tykännyt hyvää, mutta ajattelin edelleen pystyväni juoksemaan tonnin vetoja. Heti ekalla kierroksella takareittä juimi ja jätin vedot juoksematta. Ei siis yhtäkään vetoa. Turha reissu hallille. Koitin hölkötellä pikkusen, mutta harmitus oli päällimmäisenä. Onneksi olin jo ehtinyt hiihtolenkkejä tehdä ja ajatus seuraavan päivän hiihtelystä lohdutti hieman.

Melko yllättäen torstaina olin jälleen Hippoksella, kun en kehdannut Anterolle sanoa etten tulisi. Verryttelin poikien kanssa ja jatkoin ulkona juoksua poikien mentyä jo hallin puolelle. Kiihdyttelin vauhtia pikku hiljaa ja juoksu tuntui toimivan hyvin. Sain aikaiseksi lyhyen reippaan lenkin. Olin jo etukäteen päättänyt meneväni punttisalin puolelle takareittä vahvistamaan. Liike tuntui tekevän hyvää ja palasin hallin puolelle, missä tein muutaman kokeiluluontoisen rullauksen. Parempaan päin.

Perjantaina töistä kotiin juostessa sain lenkkikaveriksi Jaakon ja juoksu sujui oikein mukavasti. Mittariin tuli jopa 17km eikä kroppa tykännyt pahaa. Sen vuoksi uskalsinkin suunnitella lauantaille reippaampaa lenkkiä. Se sujuikin oikein mukavasti sen jälkeen kun telkkarista oli ehtinyt seurata Krista Pärmäkosken pronssitaistelua Pjongjangin skiatlonissa. Hengitys teki paljon töitä siihen nähden, että vauhti oli vain naftin alle 4min/km. Mies alkoi myös väsyä loppuvaiheessa. Hyvä treeni kuitenkin ja tästä on niin sanotusti hyvä jatkaa. Kevät etenee ja valoisan aika lisääntyy.  


Viikot 5. ja 6.

Ma 6km juosten töihin, 11km töistä kotiin Ti 4km vr +koord+5x80m+ 8x1000m /2min hölkkäpal. (3.27, 28, 23, 23, 24, 22, 22 ja 14)+10x80m+...