sunnuntai 6. lokakuuta 2019

Syksy tekee tuloaan

Ma 2km uintia tunnissa
Ti 30min puntti (laitteilla jalkoja) +30min crostraineria (hiki tuli)
Ke 5km vr+ Garminin FTP testiyritys 20min (4minx 215w-235w-255w ja 275w)+20km kevyttä Zwiftillä
To 63km iltalenkki ulkona pyörällä (avg 126, np 185 27,4km/h)
Pe 1,5km uintia (eka km kellukkeilla vapaata, loppu rintaa)
La 68km Zwift virtuaalipyöräilyä New Yorkissa (avg 133, 29,4km/h, np 180w, nousua 1112m) +20min kuntopiiri
Su 125km pitkälenkki (avg 129, 27,1km/h, np 171w, pohjoistuuli)
_______________
yht. 294km pyöräilyä

Ehjä ja kohtalaisen kova treeniviikko paketissa. Pyöräilyä tuli aika paljon ja välipäiviin sain sovitettua pari uintia ja yhden puntin. Maanantaina törmäsin altaalla Aleksiin, joka vielä palautteli SM-maratonista rasittuneita jalkojaan. Uiskentelimme alkumatkasta rinnakkain sammakkoa mukavia jutellen. Sattui ihan mukava uintipäivä ja sain puskettua maagiset kaksi kilometriä.

Tiistaina oli vesisadepäivä ja pyöräilin sadevaatteissa suoraan Lewellin kuntosalille. Tein siellä tällä kertaa laitteilla etu- ja takareisiä. Yleensä aloittelen aina selkä- ja vatsalihaksilla sekä sisällytän lyhyeen settiin jotain käsillekin. Olin valmis melko nopeasti ja käväsin yläkerrassa hikoilemassa crostraineria käyttäen. Itse asiassa laite taisi olla porrasnousulaite. Se taitaa olla juoksua muistuttava kuntolaite ja ehkä jatkossakin käytän sitä.

Keskiviikolle suunnittelin tekeväni Garminin FTP testin, jossa teho nousee asteittain ja sitä kautta määrittelee anaerobisen kynnyksen. Pienen säätämisen jälkeen pääsin aloittelemaan testiä ja jouduin jälleen toteamaan tasaisten wattien ylläpitämisen todella vaikeaksi. Garmin käskee pitämään neljä minuttia tietyllä wattialueella. Oma pyöräily on vielä sen verran amatöörimäistä, että en tiedä mitä kadenssia kannattaisi pitää. Nyt watit seilaasivat liikaa ja testin jälkeen Garmin ilmoitti, ettei testi onnistunut. Sain nostatettua sykettä kuitenkin lukemaan 175, mikä oli melkoista luukutusta itselleni. Testin jälkeen pyöräilin Zwiftillä hetken ja ajattelin jopa yrittäväni sen tarjoamaa FTP testiä. Paukut oli kuitenkin käytetty ja tyydyin vain pyörittelyyn.

Keli parani maanantain ja tiistain sateiden jälkeen. Keskiviikkona lähdin pyöräilemään ulos työpäivän jälkeen. Takin alle olisi saanut laittaa vielä yhden ylimääräisen paidan, sen verran viileää (+3c) oli. Paluumatkalla alkoi myös pimentyä siihen malliin, että valolle olisi ollut käyttöä. Pyöräilyvauhdin suhteen ei onneksi enää ole paineita ja aina ei jokaista lenkkiä tarvitse pyöräillä mahdollisimman hyvällä keskivauhdilla.

Perjantaisin, työviikon viimeisenä päivänä, on mukava piipahtaa uima-altaalla ja istuskella hetki saunassa sen jälkeen. Tällä kertaa uin vapaata kilometrin aika sujuvasti 27minuuttiin. Jalkojen välissä oli tosin pieni kelluke, joka tekee vapaauinnin opettelusta helpompaa. Päälle uiskentelin hitaampien radalla 500m rintauintia.

Lauantaina katselin aamupäivällä ulos ikkunasta. Päivän lehteä postilaatikosta hakiessani totesin jäätä olevan vielä postilaatikon kannessa. Keli olisi varmaan lämmennyt jonkin verran, mutta päätin pyöräillä sisällä hankkimallani Suiton Elite sisätreinerillä. Viikolla olin lueskellut sisätreenaamisesta ja monessa paikassa varoiteltiin liian tehokkaan treenaamisen riskeistä. Zwiftin sovellus tarjoaa paljon valmiita treenejä, mutta monet niistä ovat varsinaista tehorallattelua. Tarkoituksena usein on pitää pyöräilijän mielenkiinto yllä, kun aina on jokin vaihe menossa. Pyöräilin siis vapaavalintaisesti ilman mitään suunniteltua ohjelmaa. Päädyin New Yorkin Central parkkiin kiertelemään kolmen kierroksen ajan. Vedin kevyen n. 130 sykkeen sekaan muutamia "ruskoja" eli sellaisia 300 watin spurtteja kun keskivatit pyörivät siinä 160 paikkeilla. Keskisykekin oli varsin siedettävä 133. Sisällä treenatessa kropan lämpötila nousee ja sekin nostaa sykkeitä. Myös hikoilu on voimakasta vaikka parvekkeen ovi olisi auki tai tuuletin käytössä. Aikaa pyöräilyyn meni 2.16 eli kovan maratonajan verran.

Sisätreenailun hyviä puolia on se, että ei tarvitse lähteä minnekään. Huonoina puolina on "mökki höperyys" eli viihtyy liikaa kotosalla. Tekikin ihan hyvää käydä Hannen kanssa vielä illalla ulkona kävelylenkillä. Luulen, että pyöräilun vastapainoksi kannattaa esim. kävellä. Mielellään juosta ja kohta uskoisin pystyväni aloittelemaan kokeilulenkit. Aloitin sivelemään polveen magnesiumrasvaa ja ihmeekseni polvi on tuntunut paremmalta..

Sunnuntain pitkä pyöräily oli vaikein toistaiseksi. Suunnittelin pyöräileväni Uuraisilta Multialle ja sieltä Petäveden kautta Jyväskylään. Asvaltti oli kuitenkin märkä ja pohjoisesta tuuli vastaan. Puin päälleni enemmän kuin keskiviikkona ja ajoittain oli jopa kuuma. Suunnittelin lyhentäväni lenkkiä, mutta jatkoin Uuraisten jälkeen kohti Lannevettä. Kesällä Jaakon luona käydessäni mietin Saarijärven tien pyöräilemistä Äänekosken suuntaan ja sieltä takaisin Jyväskylään. Lenkki ei sillä paljoa lyhenisi, mutta uusi lenkki sekin. Noin puolessa välissä pysähdyin Linnan Liisassa kahvilla ja sain siitä puhtia jatkaa matkaa. Lisäksi tuuli kääntyi myötäiseksi. Vettä tuli edelleen pieniä kuuroja ja pyöräilykengät kastuivat pohjien ilmastointiaukkojen kautta. Paluumatka oli kuitenkin huomattavasti helpompi ja kotona olin 4,5h urakoituani. Mennessä kuuntelin Yle areenasta Dohan MM-maratonia, mutta sekin jäi kesken, kun bluetootha kuulokkeista loppui akku.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Syksy tekee tuloaan

Ma 2km uintia tunnissa Ti 30min puntti (laitteilla jalkoja) + 30min crostraineria (hiki tuli) Ke 5km vr+ Garminin FTP testiyritys 20mi...