perjantai 31. toukokuuta 2019

Viikko 22.

Ma 11km vesisateessa +hieronta
Ti 5km vr +koord+5x100m +3x5x100m kovaa (nurmella) +4km vr
Ke 1h vesijuoksua
To 5km vr Vaajakoskelle +koord+4x1000m/3min pal (syke max 177) (vauhdit 3.12,13,10,07) +6x100m +2km vr +kuntopiiri
Pe 50km pyöräilyä tuulessa (25,1km/h)
La 2km+13km tv-reipas +2km
Su 70km pyöräilyä
_________________
yht xx 

Vaajakosken treeni :)
Helatorstain viikko alkaa piakkoin olla paketissa. Töiden puolesta viikko on tiennyt lyhyttä ja mukavaa kolmipäiväiväistä rupeamaa, sillä otin perjantain vapaaksi. Aikaa oli siis harrastuksille ja nukkumiselle.

Maanantaisin mulla on nykyään ollut hieronta. Ajankohta tuntuu ihan sopivalta, sillä seuraavana päivänä juoksu on usein kulkenut ihan hyvin. Edellisen viikon ja viikonlopun jäljiltä kroppaan on aina ehtinyt kertyä rasitusta, joka ainakin lihasten puolelta poistuu käsittelyssä. Polvivaivaa olen edelleenkin potenut ja motivaation ylläpitämiseksi olen päättänyt lisätä pyöräilyä ohjelmaan.

Juoksijaksi tullaan juoksemalla on vanha sanonta. Olen yrittänyt tehdä ns pääharjoitukset juoksemalla ja esimerkiksi tiistaina ylläpitää nopeaa juoksutuntumaa. Polvi kesti ihmeellisen hyvin nopeammat sataset nurmikolla kun vielä talvella polven jänne alkoi kinnata nopeita liikkeitä tehdessä. Rullaukset sujuivat ihan mukavasti ja kiva oli Harjulla muutenkin pyörähtää.

Seuraavana päivänä eli keskiviikkona päätin pitää juoksemattoman päivän ja hyvin motivoituneena siirryin työpäivän jälkeen uimahallin puolelle vesijuoksua tekemään. Sitä ennen olin käynyt kirjastolla lukemassa vanhoja Fillari lehtiä. Olen nimittäin suunnitellut uuden polkupyörän ostoa ja ihan ei sikaa säkissä viitsisi ostaa.

Helatorstaina oli Harjulla jalkapallopeli ja menimme Anteron porukalla Vaajakoskelle. Verryttelin sinne juosten ja kuulostelin kropan tilaa. Aivan hyvää kulkua ei ollut ja jouduin tyytymään 3.10 vauhtisiin tonneihin. Reilusti kovempaa juoksivat Alex ja Valtteri. Tavoitteena on ollut vauhtien hakeminen kilpailuita varten, mutta oma kunto on vielä kesken. Toivotaan, että Kalevan kisoihin mennessä saan kammettua itseni edes kohtalaisen hyvään kuntoon.

Perjantaina ulkoilin pyörän satulassa melkein 15-20m/s puhaltavassa säässä sellaiset 50km. Unohdin sykevyöstä sen osan, joka mittaa sykettä. Garminin Edge 830 tarjosi kuitenkin paljon mielenkiintoista seurattavaa lenkin ajaksi ja kuvailin pitkästä aikaa myös videon.


sunnuntai 26. toukokuuta 2019

Viikko 21.

Ma 6km juosten töihin, 10km töistä kotiin
Ti 5km +koord+4x100m +8x200m/2min pal (32-30s) +4km vr
Ke 40km tempoajoreitti vastakkaiseen suuntaan  (kellolla, Stravassa)
To 10km (sis.6x100m) +kuntopiiri
Pe 6km juosten töihin, 10km töistä kotiin
La 2km+13km reipasta (4min vauhtia 160 sykkeellä-huono kunto?) +2km 
Su 70km pyöräilyä Matin kanssa (Stravassa)
_______________
72km juoksua ja 110 km pyöräilyä

Sisäänajo tehty keskiviikkona
Taas on yhdessä viikossa ehtinyt tapahtua aika paljon. Alkuviikosta odotin into pinkeänä uuden pyöränmittarin (Garminin 830) saapumista postitse. Keskiviikkona sain postilaatikkoon tiedon mittarin saapumisesta. Siltä istumalta lähdin Citymarkettiin arvolähetystä hakemaan. Samalla ostin Budjet sportista uuden pyöräsatulan. Asensin satulan sekä mittarin kiinnikkeen ja sensorit (vauhti ja kadenssimittari). Kello läheni jo seitsemää kun lähdin aivan fiiliksissä testailemaan "pyöräilytietokonetta". Tavoitteeksi olin asettanut vastakkaiseen suuntaan sen lenkin kiertämisen, minkä fillaroin viime perjantaina. Järkeilin, että reitti olisi sopiva vauhtiajoon tulevaisuudessa eli voisin yrittää jonkin asteisia kovempia ja hengitystä ahdistavia lenkkejä tehdä tuolla reitillä. Matkalle osuu sopivasti pari mittapätkää, joita voi mittarista seurata samaan aikaan kun pyöräilee sitä. Se motivoi aika paljon yrittämään kunnolla ja pärjäämään edes jollain tavalla. Ennätykset pätkillä on hallussa kovilla pyöräilijöillä ja keskivauhti heillä aivan tähtitieteellinen. Itse olen tyytyväinen 30km/h keskivauhtiin ja tavoitteena on yhden pätkän lisäksi joskus vetää koko lenkki tuolla keskivauhdilla. Kerran olen siihen pystynyt ja muista kun isommalla porukalla Keuruun tiellä tuota vetelimme. Vaatii vielä aika lailla pyöräilykilometrejä, että siihen pystyn. Joka tapauksessa, kun juoksu saattuu polviin niin on motivoiduttava korvaavaan harjoitteluun ja mielestäni pyöräily on ihan hyvä ratkaisu siihen.

Tällä viikolla maanantaina kävin hierojalla, joka palautti mukavasti jalkoja. Tiistain kaksisataset kulkivat ihan mallikkaasti eikä polvi ottanut pahemmin nokkiinsa. Silti olen järkeillyt keskiviikon olevan ihan hyvä pyöräilypäivän tulevana kesänä. Lenkki palauttaa jalkoja torstain toista vetotreeniä varten ja samalla auttaa toivottavasti siinä, että polvivaiva vielä joskus on historiaa.

Pojat lähtövalmiina syksyisessä säässä
Torstaina juoksu oli vähän jäykän tuntuista, mutta uskoin palautuvani lauantain Tikkala10 kisaan. Tarjolla olisi ollut myös sunnuntaille 10000m Saarijärvellä, mutta oli ihan järkevä veto jättää se väliin. Itse asiassa torstaille olisi ollut Harjulla tarjolla 3000/5000m, mutta päätin jättää senkin väliin, vaikka alunperin harjoitusmielessä ajattelin juoksevani siellä. Sen sijaan tyydyin kannustamaan poikia ja ikuistamaan videolle tuotakin arvokasta juoksua.

Akillesvaivoista kärsinyt Matti pitää saada vielä viivalle!
Lauantaille yritin saada autokyytiä Tikkalaan, mutta en onnistunut siinä. Taloyhtiöllä oli siivoustalkoot klo 13 ja monta kertaa olemme jättäneet ne väliin. Ajattelin juoksevani kotiolosuhteissa oman kovemman treenin ja mennä haravoimaan ulos talon muiden asukkaiden kanssa. Treeni sinänsä sujui ihan ok, mutta 4min vauhti 160 sykkeillä ei ollut mitään hurjaa tykitystä. Polvea jomotti normaalisti loppupäivän. On kuitenkin ehkä ihan hyvä idea saada iskutusta säännöllisesti ja yrittää tehdä kovemmat harjoitukset juosten. Toinen tärkeä asia on osallistua Anteron treeneihin. Siitä muodostuu sopiva viikkorytmitys eikä masennukselle ole sijaa. Juoksu tulee täysipainoisesti ohjelmaan kun on sen aika. Siinä välissä pitää hankkia hiema pyöräilyvehkeitä ja ehkä jopa uusi hiilikuituinen maantiekiitäjä.



 

sunnuntai 19. toukokuuta 2019

viikko 19. ja 20.

Ma 1h vesijuoksua
Ti 4km vr +koord +3x80m +10x200m/200m pal (34-32s) 10x80m (20m kiihdytys+rullaus+kiihdytys) +4km vr
Ke LEPO
To 4km +koord +3x80m +8x400m/400m pal (71,70,71,71,69,69,68,68) +5x80m +2km vr nurmella
Pe 6km töihin +13km töistä kotiin (avg 131 ka 4.57min/km)
La 3km +8km reipas/kova (160 sykkeellä 3.50-30)+2km +kuntopiiri
Su 6km kokeilulenkki (polveen tuntui)..
_________
yht. 72km

Ma 1h vesijuoksua +hieronta
Ti 4km +koord +3x80m +4x1000m/3min pal (3.10, 08, 08, 05) +5x100m (kiihdytys+kevennys+kiihdytys) +aikakävelyä +hypyt ylös +2k vr
Ke 6km aamulenkki -> matkustus +14km lenkki Fiskarssissa
To aamu 6km turismikierros Fiskarssissa -LEPO
Pe 8km Suzuki autohuoltoon, 40km iltalenkki pyörällä
La 10km (sis 6x100m), 4km kävelyä Leivonmäen kansallispuistossa
Su 65km pyörälenkki
_____________
yht. 67km juoksua 107km pyöräilyä

Kesällä kovaan käyttöön tuleva Atala
SM-maastojen jälkeinen palautuminen lähti liikkeelle vaihtelevasti. Heti maanantaina olin hierottavana sen jälkeen kun olin tunnin verran tehnyt vesijuoksua uimahallilla. Luulen veden rentouttavan aika lailla lihaksia ja hieronta siihen päälle vielä tehostaa palauttavaa vaikutusta. Ainakin seuraavana päivänä tunne oli hyvä radalla, kun kokeilin nopeamaa juoksua Alexin peesissä. Vauhdit ei päätä huimannut, mutta olin silti tyytyväinen 34-32 kaksisatasiin.

Seuraavalle päivälle oli merkattu lepopäivä ja pidin sen käymällä morjestamassa Jouni Haataista, joka oli kaupungissa käymässä. Päivä meni mukavasti ilman treeniä. Seuraavana päivänä oli aika freesi olo juosta kahdeksan kappaletta nelisatasia. Kulku Alexin ja Jonathanin peesissä oli ihan hyvä enkä arvannut polven ottavan nokkiin. Tein jopa ohjelman mukaisia loppukiihdytyksiä, joissa alku kiihdytyksen jälkeen juoksua rentoutetaan ja kiihdytetään uudelleen 20m ennen maalia. Ilmeisesti mondo sopii minulle, sillä ajoittain juoksussa oli helppouden tunnetta.

Perjantaina ulkoilin pari lenkkiä ennen kuin lähdin ajalemaan Parkanoon äitienpäivän viettoon. Lauantaina en kiirehtynyt treenin kanssa ja puuhastelin kaikkea mukavaa kuten imuroin autoa jne. Lähdin alkuillasta juoksemaan kovempaa harjoitusta ja tiesin jo etukäteen, että 3.30 vauhti on liian kovaa. Yritin juosta kiihtyvävauhtisesti ja tiesin reitille sattuvan alamäkeä loppumatkasta. Pääsin tavoitevauhtiin hetkeksi aikaa ja sain todeta tekeväni paljon töitä, vaikka juoksin alamäkeen. Loppuverryttelyn aikana juoksu ei tuntunut erityisen kevyeltä, mutta arvelin jalkojen olleen vain hiukan rasittuneet viikon treeneistä. Seuraavana päivänä sunnuntaina lenkki jäi kuitenkin kuuteen kilometriin. Juoksu ei kerta kaikkiaan kulkenut ja oli vaikean tuntuista. En lähtenyt väkisin suorittamaan pitkää lenkkiä vaan tyydyin lyhyempään. Olisin pyöräillyt, jos pyörä olisi tullut mukaan Jyväskylästä.

Alkuviikosta kävin maanantaina uudemman kerran uimahallilla vesijuoksemassa ennen Timon hierontaa. Vasemman reiden ulkosyrjä oli jälleen hiukan kireällä ja sen käsittely teki hyvää. Seuraavan päivän tonnit kulkivat olosuhteisiin nähden ihan hyvin poikien peesissä. Anterolle hieman lupailin, että en juokse Harjulla toukokuun kisoissa, mutta katsotaan josko sitä lähtisi treeninä juoksemaan.

Juoksuturismia Fiskarssissa
Keskiviikkona oli siirtyminen Fiskarssiin, jossa sijaitsee tunnetun saksimerkin syntysija. Pienessä kylässä tehtiin aikoinaan Fiskarssin tuotteita ja vanhalle sukupolvelle tuttuja maatalouden auroja. Nyt paikka on Helsinkiläisten ja turistien viikonloppukohde pienine kauppoineen ja ravintoloineen. Meillä oli siellä töihin liittyvä koulutuspäivä mukaan olin pakannut lenkkarit. Pitkän matkustamisen jälkeen ehdin lenkille iltakahdeksalta ja lähdin tutustumaan Fiskarssin reitistöön. Löysin kylästä 300m mittaisen hiekkapintaisen urheilukentän sekä monta historiasta kertovaa rakennusta. Vielä seuraavana päivänä aamulenkillä kolusin nurkkia. Jalat kipeytyivät aika lailla runsaasta istumisesta johtuen. Torstain iltatreenit Jyväskylästä jäivät väliin, enkä perjantaina edes ajatellut juoksevani kovempaa. Tyydyin pyöräilemään illalla, kun aamulla olin vienyt auton määräaikaishuoltoon ja hölkkäillyt kotiin.

Lauantaina oli mukava retkipäivä Hannen kanssa Leivonmäen kansallispuistoon. Jalat saivat kevyttä rasitysta ja ehkä aavistuksen palautuiva kevyestä liikunnasta. Keli lämpesi kesäisen kauniiksi ja +20 astetta tuntui jopa kuumalta. Sunnuntaille sain vanhan kamun, Sillanpään Teron mukaan pyörälenkille. 

sunnuntai 12. toukokuuta 2019

SM-maastot 2019 Janakkala

Ma 6km juosten töihin ->Seinäjoelle/ Lepo
Ti 16km töistä kotiin +hieronta
Ke 4km +koord +3x80m +4x500m (1.33,32,31,27)+3x200m (33,34,33)+3km vr +6km pyörällä treenistä kotiin
To 10km Leppälahdessa +jumppaa
Pe 6km juosten töihin, 10km töistä kotiin
La -> Janakkalaan, ilta 8km+3x1min
Su 1km aamuvr, 5km vr +SM-maastot Janakkala 12km sija: 24 42.18 +3km vr +kävelyä
________________
yht. 100km

Ma 1h vesijuoksua
Ti 4km vr +koord +3x80m +10x200m/200m pal (34-32s) 10x80m (20m kiihdytys+rullaus+kiihdytys) +4km vr
Ke LEPO
To 4km +koord +3x80m +8x400m/400m pal (71,70,71,71,69,69,68,68) +5x80m +2km vr nurmella
Pe 6km töihin +13km töistä kotiin (avg 131 ka 4.57min/km)
La 3km +8km reipas/kova (160 sykkeellä 3.50-30)+2km +kuntopiiri
Su 6km kokeilulenkki (polveen tuntui)..
_______
yht. 72km

Hopea joukkueporukka vuonna 2019 (Miika, Jaakko, Antero ja Jonathan)

Olen laskujeni mukaan juossut vuodesta 1996 (Keuruu) SM-maastoja. Ensimmäisten laskujen mukaan väliin on jäänyt vain Lahti 1998 (armeija/juoksijan polvi) ja Lempäälä 2016 (pakaraongelma). Pienen mietiskelyn jälkeen muistan olleeni myös Savonlinnassa 2009 katsojan roolissa, kun kantapäähän tuli murtuma. Huonolla matikkapäällä startteja on tullut yhteensä 22 kappaletta. Aika paljon siis.

Janne, Jaakko, Teppo ja minä
Kausi 2019 sai aika huonon aloituksen, kun heti uuden vuoden juoksussa kipeytin vasemman polveni. Helmikuulla magneettikuva osoitti polven yläpuolelle ulkosyrjään tulleen repeämän, joka tulee kuntoon ajan kanssa. Hermojen kiristely ja normaalia vähemmän juoksentelu onkin ollut kevään 2019 teemana. Koko ajan olen odotellut käännettä parempaan. Polvi on antanut treenailla jonkin verran ja täytyy myöntää, että välillä on kipujen kanssa tullut juostua vetoja.

Keväällä tiesin hyvissä ajoin, että SM puolimaratonille ei ole mitään asiaa, vaikka Karhu-viestissä 6,3km kulkikin 3.25 vauhtia. Muutamat muutkin hölkkäkisat kulkivat 3.30 vauhtia, mutta ns. normaalia juoksu ei vielä ollut. SM-maastoviikolla otin hieman kevyemmin ja toivoin kolmen hölkkäkisan (Pentin pinkaisu, Saarijärven testijuoksu ja Kuokkalan Kirmaisu) nostavan suorituskykyä.

Tuloksissa näkyy aika tasaiset kierrosajat.
Kisaviikolla yritin panostaa lihashuoltoon ja venyttelyyn. Tiedossa olisi todellinen maastokisa mäkisellä reitillä. Oma huonomuistinen pää muisti Vehkalahdella olleen myös vaativa maasto. Myös Nivalassa 2011 kavuttiin kunnon mäkeä. Tänä vuonna reitti Janakkalassa oli todella kova. Tarjolla oli yksi jyrkkä nousu, joka pienen alamäen jälkeen nousi uudelleen. Reitti kuuteen kertaan kierrettynä oli ihan suoritus sekin. Startin tapahduttua löysin itseni porukasta, missä juoksivat Janne Jokinen, Jaakko Kero, Teppo Syrjälä ja mies Turusta (Matias Korpela), joka paineli todella vauhdikkaasti alamäkeen. Sain hänet aina tasasilla ja ylämäissä kiinni. Lopussa hän jäi taakseni, mutta itse jäin Jannen taakse, vaikka loppukirissä häntä kovasti yritin tavoitella. Juoksu oli sellaista semi vaikeaa koko ajan, vaikka polveen ei pahemmin tuntunut. Jonathan juoksi hyvin sijalle 15. ja Jaakko 5. jolla varmistimme joukkueena hopean. Roope Koskisen (sairastui) juostessa olisimme voittaneet joukkuekisan ja näin ollen tammikuussa juosseet ECCC maastoissa. Nyt ainut toivo on se, että Turkulaiset eivät halua lähteä reissuun.

Reissu Janakkalaan tai tarkemmin Turenkiin oli kaikin puolin antoisa. Menomatka valmennuspäällikkö Jarkko Finnin kyydillä tarjosi tasokasta keskustelua ja paluumatka JKU:n bussilla tarjosi vertaistukea junnujen seurassa. Viikonloppu teki varmasti hyvää kaikille juoksijoille ja on monelle yksi vuoden tärkeimmistä kisoista.

Juttu JKU:n sivuilla

Tulokset:




</div>

Viikko 50. ja polven leikkaus

Ma n.2km= 1tunti uintia + 6,5km kotiin Ti 4km salille + 35min sali   (kyykkyä ym) +6km kotiin Ke 35km Zwift sisäpyöräilyä (sis 2x5/4/...