lauantai 7. tammikuuta 2017

Viikot 52 ja 1

Ma 12km hiihtoa Lajavuoressa (avg 144 ka 12,2km/h)Ti 10km aamulenkki juosten -> Parkanoon
Ke 1.30 hiihtoa Jämijärven hiihtoputkessa (avg 133 ka 13,3km/h) +9km iltalenkki+3x100m (avg 134 ka 4,49min/km)
To 4km +sali+3km -> Jyväskylään, ilta 2km +7km reipas +2km vr (3.54,54,4.03,3.29,53,54)
Pe 3km kävelyä+11km hiihtoa jäisellä ladulla
La LEPO
Su 5km+puntti+3km
__________________
yht. 50km juoksua+ 43km hiihtoa

Ma 14km juosten (avg 124 ka 5.02min/km)
Ti 12km (sis. vuoroloikkaa) (avg 133 ka5.00)
Ke 4km+ 40min sali +4km vr
To 8km juosten töihin (-20c) -> Teuvalle
Pe 8km (sis 6x100m) + 11km kiihtyvä (6min-4min)
La 10min kuntopyörä+1h puntti+ 6km juoksua
Su 20km pitkälenkki juosten
_________________
yht. 90km

Vuosi 2017 on vaihtunut. Aloitin jouluviikolla reilun viikon mittaisen loman ja ajatuksena oli lomailla ja reenata kunnolla. Jouluaattona Hanne oli töissä aamuvuorossa ja ehdin käväistä salilla voimailemassa. Takaisin ehdin juuri katsomaan Turun joulurauhan julistusta. Loppupäivän valmistelin elämäni ensimmäistä jouluateriaa ja odottelin Hannea töistä. Illalla jaettiin lahjat ja pelattiin pleikkarilla. Jalkapohjan plantaari faskiitti ei tuntunut ollenkaan, mutta seuraavana aamuna se oli todella kipeä. Salillekin piti mennä autolla eikä sielläkään pystynyt oikein muuta tekemään kuin soutamaan.

Joulupäivänä oli ihan hieno talvinen sää ja uutta lunta sateli. Ajelin Laajavuoreen, minne oli tehty hyvä perinteisen latu. Ehdin tunnin verran hiihdellä ennen kuin tuli jo menoa. Keskisyke oli kohtalaisen korkea eli meikäläiselle melkein veekoota. Joka tapauksessa hiihtoladulta ajeli kotiin tyytyväinen mies. En vielä tuossa vaiheessa ajatellut, että plantaari ottaa nokkiinsa aina hiihtolenkeistä. Seuraavana päivänä juoksin kevyen kympin pikkasen hampaita irvistellen ja ajelin vanhempia tapaamaan Parkanoon.

Keskiviikkona oli ehkä talven muistettavin lenkki, sillä hiihdin elämäni ensimmäistä kertaa hiihtoputkessa ja maksoin siitä kokonaiset 14 euroa. Minä, Risto-Matti Hakola ja muutama muu kiersimme 600m mittaista putkea edestakaisin. Puolitoista tuntia kului yllättävän mukavasti ja Parkanoon ajeli aurinkoisessa säässä jälleen tyytyväinen mies. Jopa niin hyväntuulinen, että kävin vielä illalla juoksemassa kevyen lenkin.

Torstaina kävin Parkanon puntilla voimailemassa. Viikolla on tehty enemmän kuntopiiri tyyppistä, missä uutena on mukana yhden jalan kyykky. Edellisen kerran olin Parkanon salilla varmaan kymmenen vuotta sitten. Paikat olivat aivan samanlaiset kuin silloinkin. Laitteet näyttivät vanhoilta, mutta kun ilmaiseksi pääsee ei kannata liikaa vaatia. Monella muulla paikkakunnalla salin käytöstä saa maksaa. 

Salin ja lounaan jälkeen ajelin Jyväskylään illaksi. Mielessä oli lauantain uuden vuoden juoksu ja päätin valmistautua juoksemalla reippaan lenkin. Juoksu tuntui ihan hyvältä ja jalkapohjakaan ei pahemmin vaivannut. Olo oli tuskainen huonosta kunnosta johtuen, mutta uskoin treenin avaavan hieman konetta. Ehkä avasi, mutta jalkapohja oli seuraavana päivänä niin kipeä, että hiihtolenkkikin pahensi sitä. Ehkä olisi pitänyt mennä vesijuoksemaan...

Uusi vuosi vaihtu harmituksen merkeissä. En mennyt edes katsomaan toisten juoksua ja kärsimyksen maksimoimiseksi pidin lepopäivän. Paljon surkeampaa oloa ei voi aikaiseksi saada. Pieni keventely ja töiden aloittaminen maanantaina varmaan tekivät hyvää plantaarille, sillä maanantain lenkillä se kesti hyvinkin. Samoin oikeastaan koko viikon ei plantaari ole antanut merkkejä kipuilusta. Toivotaan, että tuostakin vaivasta pääsen pian eroon. Asiaa olen auttanut ostamalla Footbalancen pohjalliset ja asentanut ne hiihtomonoihin. Ne kun ovat aika kovapohjaiset eikä vaimennuksesta ole tietoakaan.

Loppuviikko meni töiden puolesta ihan mukavasti ja Loppiaisena olimme jo Teuvalla lomailemassa. Lunta ei edes Pappilankankaalta löydy, mutta onneksi punttisali löytyi tämän päivän ajaksi. Huomenna pidempi juoksulenkki juosten.

 


2 kommenttia:

  1. Voihan plantaarif****it. Tiedäthän tämän jalkapohjavenytyksen? http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ldk00697 Auttanut mulla kun sitkeästi tekee joka aamu ja ilta. Jonkun verran myös käyttäny yölastaa.

    VastaaPoista
  2. Jalkapohja alkaa olla nyt kunnossa eli sen puoleen kaikki on mallillaan!

    VastaaPoista

Helsinki City 5

Ma 13km maastossa +6x100m rullauksia +3x5hypyt ylös Ti 8km aamulenkki, 16km +2x1min mäkeen Ke 16km juoksulenkki Leppälahdessa (4.29/k...