lauantai 24. lokakuuta 2015

lepokausi

Ma 4km+9xharjun kierros+pakara/polv+5x100m4km vr
Ti LEPO
Ke 8km juosten töihin +15km töistä kotiin +pihatalkoot
To 1km uintia 25m altaalla niin että vuorotellen vapaata ja rintauintia
Pe 20min salilla+ 40min vesijuoksua +10min uintia
La 124km pyöräilyä
Su 15km Hannen ja Timon kanssa
____________
yht. 65km juoksua +125km pyöräilyä +2km uintia/vesijuoksua

 Kuluneen viikon keskiviikkona sain tiedon PM-maastojen valinnoista. Tällä kertaa ei omaa nimeä ollut listoilla, mikä tietenkin hieman harmitti. Koko syksy olin jaksanut harjoitella hyvin Ruotsin reissua silmällä pitäen ja alustavasti olisin töistäkin saanut vapaata. Kunto oli noussut Kalevan kisojen jälkeen kohisten, mistä viime lauantain tv-"reipas" oli hyvä osoitus. Finlandia maratonin yhteydessä juostu Valon kymppi sujahti myös ihan sutjakkaasti ja kertoi treenien purevan. Tuntemukset vasemmassa pakarassa tekivät sen, että aloin pyöräillä 1-2 kertaa viikossa ja valinta taisi olla oikea. Pitkät rauhalliset lenkit nostivat kuntoa ja samalla vähensivät iskutusta jalkoihin. Viime viikolla pyöräilin mäkivetojen jälkeen ja seuraavana päivänä kulki kovempi treeni mainiosti. Ehkä jalat ovat vahvistuneet ja tottuneet pyöräilyyn eikä juoksuun siirtyminen tuota ongelmia. Katsotaan kauanko jatkan fillarontia ja suunnitelmissa on ehkä pyöräillä rullilla talvella jos pakara tuntuu edelleen.

Välittömästi kisavalintojen jälkeen alkoi tuntua, että lepojakso on tarpeen. Tiistaina väsytti muutenkin paljon töissä ja ajattelin kevyen löysäilyn tekevän hyvää. Seuraavaan testijuoksuun on vielä aikaa ja hölkkäkisojakaan ei Keski-Suomesta löydy. Lisäksi hartijat ovat olleet kaksi viikkoa jumissa, mihin ei auta kuin käsien vahvistaminen. Siksi hyppäsin heti torstaina uima-altaaseen ja uin kilometrin 27minuuttiin. Käsille se oli kova juttu, sillä voimia ei olisi ollut yhtään uida pidempään. Päälle saunassa istuskelu teki hyvää päälle ja kropalle. Kävin myös morjestamassa Penaa, josta seuraavassa Juoksija-lehdessä saattaa olla juttua.

Keskiviikkona olin juossut lepopäivän jälkeen töihin ja sieltä kotiin. Taloyhtiön siivoustalkoot alkoivat klo 17 ja ehdin sopivasti haravoimaan lehtiä. Sekin teki hyvää käsille ja tuntui kuinka veri alkoi taas kiertämään hartijanseudulla. Perjantaille työviikon päätteeksi oli tiedossa JKU:n päätösgaala liikunnalla, joka sijaitsee uimahallin vieressä. Fillaroin töistä sinne ja 20min tein lihaskuntoa salin puolella ennen uima-altaalle siirtymistä. Siellä tein vesijuoksua 40min sekä uin 10min, mikä teki käsille jälleen hyvää. Kuudelta istuin gaalassa Suomen parasta yleisurheiluseuraa juhlistamassa.

Lauantaille en ollut suunnitellut ihmeempää ohjelmaa. Aamupäivällä keli kirkastui ja aurinko alkoi paistella. Tuli polte lähteä pyöräilemään ja sain Teron kaveriksi pitkälle lenkille. Suunnittelin kartalle 100km kierrosta Kärkistensillan suuntaan, mistä kartalla näytti kääntyvän tie Rutalahteen. Tie löytyi, mutta se oli hiekkatie ja päätimme Teron kanssa jatkaa hetken eteenpäin. Mäkiä riitti, mistä alamäkeen sai 60km/h vauhdit. Vastaan tuli Putkilahti, mistä löytyi yllättäen kyläkauppa ja kahvia+ mansikkapiirakkaa. Hetken tuumailimme ja kyselimme ohjeita, mistä tienristeyksestä kannattaa kääntyä. Kuulimme, että Leivonmäen luonnonpuistoon menee hyvä asvalttitie ja itse puisto sijaitsee Toivakkaan johtava tien varrella. Arvelimme, että tunnin verran lisäajoa lenkille tulisi ja jatkoimme matkaa. Rutalahden jälkeen alkoi päivä viiletä ja aurinko laskea. Toivakan risteyksestä oli vielä 29km Jyväskylään. 124km viidessä tunnissa oli melkoinen savotta, mutta hyvin jaksoin fillaroida. Polar näytti kaloreita kuluneen 2886, mutta aamulla olin jo palautunut, kun mittari oli ollut yön yli latautumassa.

Ennen lenkkiä tein ortostaattisen syketestin, jonka pitäisi auttaa kertomaan rasitystasosta. Nyt lukemat näyttivät tuolta. Jos muistaisi, niin tekisi testiä säännöllisesti esim pari kertaa kuukaudessa niin olisi tuotakin dataa analysoitavaksi. Ennen Tukholman maratonia tein testejä useammin ja selkeästi kyllä huomasi maratonin jälkeen rasitusta olevan kropassa. Tuossa toisessa kuvassa itse asiassa näkyy dataa pidemmältä ajalta. Jos oikein kovaa treenaisi edelleen nin tuloksista saattaisi olla apua treenejä suunnitellessa. Nyt tuloksia on lähinnä kiva kattella.

Ensi viikolla on tarkoitus jo osallistua Anteron treeneihin ja torstaina olisi ohjelmassa tasotesti. Toivotaan aurinkoisia päiviä loppusyksylle






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kotikisat ovella (viikot 27 ja 28)

Ma 14km juoksulenkki +hieronta Ti 6km+koord+5x80m+ 3000m joka kierros 100m spurtti : 9.35+ 10x100m+aitakävelyä+hypyt ylös +4km vr Ke 8km...