lauantai 27. joulukuuta 2014

Jouluviikko

Ma 3km+ koord+6x80m+10x1000m/1min pal +koord+10x80m+2kmvr
Ti 21km töiden jälkeen -> Parkanoon
Ke aamu 8km kevyttä ->jouluaaton viettoa
To 23km kinkun sulattelulenkki
Pe aamu 11km+4x100m -> Teuvalle ja lepoa
La 5km+15km reipasta 4min vauhdilla 150 sykkeellä
Su 31,5km pitkälenkki Teuvalla->ajo Jyväskylään
________
yht. 134km



Maanantaina jouduin toteamaan, että kunto ei ole läheskään sitä mitä toivoin. Tonnin vedoissa 3.15 vauhdin ei pitäisi periaatteessa vielä tuntua missään. Minuutin palautuksella juostuina ukko rasittui kuitenkin sen verran, että piti jättäytyä Jaakon peesistä pois, pidentää palautusta seisoskelu muotoon ja himmata vauhteja. Syke ei noussut kuin anakynnyksen tuntumaan, mutta tukkoiset jalat ehkä eivät vain suostuneet liikkumaan tarpeeksi rivakasti. Kuiva halli-ilma tekee juoksusta raskaamman ja voihan se olla, että veteraani ei ole enää tarkoitettu juoksemaan alle kolme vauhteja.

Tiistain jälkeen aloitin omalla kohdaltani joululoman vieton. Töiden jälkeen kävin juoksemassa hyvän puolipitkän lenkin. Sen jälkeen pakkailimme ihan rauhassa ennen kuin lähdimme joulun viettoon Parkanoon. Hieman jo etukäteen aavistelin, etten pysty noudattamaan Anteron tiukkaan treeniohjelmaa loman aikana. Annoin itselleni luvan levätä ja hiukan laiskotellakin. Nukuttua tuli enemmän kuin normaalisti ja olihan sitä hulinaa veljen lasten osalta omakotitalossa. Perhe oli kuitenkin koolla ja kaikin puolin mukavaa oli. Hyvin tuli syötyä, lahjat jaettua ja lautapeliäkin pelattua. Ulkona kävin vain sen verran, mitä lenkeillä piti. Juoksijan kroppaa ei olla kuitenkaan laiskottelemaan tehty, vaan alaselkä ym heti ilmiottelee kun liikaa istuu ja laiskottelee. Ostin iskälle lahjaksi sykemittarin, joka mittaa aktiivisuutta ja toivottavasti pitää hänet liikkeellä. Kesällä voi sitten pyörälenkkejä mittailla ja väliaikoja ottaa Polarin M400:lla. Myös unen tarkkailuun laite saattaa auttaa.

Huilailun ja karkin syönnin lomassa siirryimme Hannen kanssa Teuvalle jouluja jatkamaan, missä tänään juoksin reippaamman lenkin. Ajatuksena oli juosta pitkä, mutta reipas houkutteli. Juoksu kulkikin yllättävän rennosti 4min vauhdeilla. Tässä vaiheessa veteraani-ikää kuntoa parhaiten kehittävät harjoitukset lienevät vauhdikkaammat lenkit. Silti ääripäitä tulisi pitää ohjelmassa eli kovaa ja kevyttä eri vauhdeilla. Muuten mainitsemani alle 3min vauhteihin pääseminen jää saavuttamatta. Lihaskunnostakin lienee syytä pitää hyvää huolta, niin ei kroppa ala prakata. Huomenna kuitenkin pitkälenkki, maanantaina hallilla vetoja ja keskiviikkona uuden vuoden juoksu Paviljongin pamaus. Alla vielä tekemäni lyhyt video edellisviikon lenkistä Kuohun porukankanssa:




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Helsinki City 5

Ma 13km maastossa +6x100m rullauksia +3x5hypyt ylös Ti 8km aamulenkki, 16km +2x1min mäkeen Ke 16km juoksulenkki Leppälahdessa (4.29/k...